Βιοκαύσιμα: Είναι πράγματι καλά ή οδηγούν στην παγκόσμια πείνα

Κατηγορία: Τεχνολογία Ενέργεια


To ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο πεδίο των μεταφορών θα πρέπει να αυξηθεί κατά 10% μέχρι το 2020. Στόχος η μείωση των ρύπων. Βοηθούν όμως πράγματι τα βιοκαύσιμα στη μείωση των ρύπων;

Μέχρι πρόσφατα οι ελπίδες που είχαν βασιστεί στα βιοκαύσιμα για τον περιορισμό των ρύπων ήταν πολύ μεγάλες. Υπολογίζεται ότι στη Γερμανία τουλάχιστον το 30% των ρύπων προκαλείται από τα καυσαέρια. Η προσδοκία ήταν η καύσιμη ύλη από φυτά να μπορέσει να αντικαταστήσει σταδιακά το πετρέλαιο και τη βενζίνη. Για να μπορέσει μάλιστα να αυξηθεί η παραγωγή στη Γερμανία θεσπίστηκαν το 2002 και ορισμένες φοροαπαλλαγές.

«Το γεγονός αυτό οδήγησε σε παράλογες Σπόροι από ηλιοτρόπιακαλλιέργειες τεράστιων ποσοτήτων καλαμποκιών και ηλιοτρόπιων για να μπορέσει κανείς να πάρει βιοκαύσιμα», λέει ο Γενς Χίλγκενμπεργκ, ειδικός σε θέματα συγκοινωνιών από την Οργάνωση για το Περιβάλλον και την Προστασία της Φύσης. Το 2000 παράγονταν στη Γερμανία περίπου 340.000 τόνοι βιοκαύσιμα ενώ το 2007 ο αριθμός αυξήθηκε στα 3,3 εκατομμύρια τόνους. Η παραγωγή βιοντίζελ αυξήθηκε κατακόρυφα, αργότερα αναμείχθηκε με αιθανόλη. Σε όλο τον κόσμο η γεωργία στράφηκε εντατικά στην καλλιέργεια σόγιας, καλαμποκιού, σιτηρών και ζαχαρότευτλων τα οποία επεξεργάζονταν παράγωντας αιθανόλη. Η ζήτηση ήταν πολύ μεγάλη κυρίως από τις ΗΠΑ και τη Βραζιλία. Τα τελευταία δέκα χρόνια η παγκόσμια παραγωγή βιοκαυσίμων αυξήθηκε με αλματώδεις ρυθμούς.

Σήμερα όμως η αρχική ευφορία έχει μετριαστεί. Η φορολογική απαλλαγή σιγά-σιγά αποσύρθηκε. Εκτός αυτού από το 2011 οι καλλιεργητές έπρεπε να αποδείξουν ότι σέβονται την αειφόρο ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό δεν επιτρέπεται να αποψιλώνονται δάση και στη θέση τους να καλλιεργούνται φυτά για βιοκαύσιμα.

Η στροφή στην αντιμετώπιση των βιοκαυσίμων ξεκίνησε το 2007 όταν σε πολλά μέρη του κόσμου ξέσπασαν λιμοί. Η ευθύνη έπεσε στα βιοκαύσιμα. Αντί τα σιτηρά και το καλαμπόκι να καταλήγουν στα πιάτα των ανθρώπων για φαγητό, χρησιμοποιούνταν για καύσιμα. Παράλληλα οι τιμές των τροφίμων εκτοξεύθηκαν στα ύψη.

Ευθύνονται τα βιοκαύσιμα για τους λιμούς;

Ο κλάδος των βιοκαυσίμων όμως ανταπαντά πως μόνο το 3,5% της καλλιεργήσιμης γης χρησιμοποιείται για βιοκαύσιμα. Εκτός αυτού τα βιοκαύσιμα δεν επηρεάζουν τις τιμές των τροφίμων ενώ οι λιμοί στον κόσμο προκαλούνται εξαιτίας της ελλιπούς και κακής υποδομής που σημαίνει ότι τα τρόφιμα δεν φθάνουν στους καταναλωτές. Ο Γενς Χίλντεμπεργκ μάλιστα θεωρεί, πως από την αλλαγή των καλλιεργειών από συμβατές σε παραγωγή βιοκαυσίμων, αυξήθηκαν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα λόγω της χρήσης ενέργειας που απαιτείται, και πως δεν περιοριστηκαν κατά 50% έως 60% όπως ισχυρίζεται ο κλάδος. Κατά τη γνώμη του θα πρέπει να κατασκευαστούν καλύτερα αυτοκίνητα που να χρησιμοποιούν λιγότερα καύσιμα.

Ο καλλιεργητής βιοκαυσίμων Κρίστιαν Γκλάντμπαχ Ο καλλιεργητής βιοκαυσίμων Κρίστιαν Γκλάντμπαχ πάντως τα βλέπει όλα αυτά με ψυχραιμία και δεν φοβάται ότι θα μειωθεί η ζήτηση του βιοντίζελ:

«Όσο η αγορά δεν δίνει το μήνυμα ότι θα μειωθούν οι τιμές, θα συνεχίσουμε να καλλιεργούμε ηλιοτρόπια. Για εμάς είναι μια αποδοτική καλλιέργεια η οποία είναι συμβατή με το σύστημα και για το λόγο αυτό δεν πρόκειται να σταματήσουμε την παραγωγή». Τα αγροτικά μηχανήματα που χρησιμοποιεί στα χωράφια του δεν χρησιμοποιούν πάντως βιοκαύσιμα, διότι είναι πολύ ακριβά σε σχέση με το κανονικό ντίζελ.

Τα βιοκαύσιμα οδηγούν στην παγκόσμια πείνα

Η ανάγκη για μείωση εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα καθιέρωσε τη χρήση των βιοκαυσίμων. Οι επικριτές τους τα θεωρούν υπεύθυνα για τους λιμούς στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το πετρέλαιο κίνησης μπορεί να περιέχει από 5 - 10% αιθανόλη. Από το 2011 η αμφιλεγόμενη βενζίνη Ε10, με 10% περιεκτικότητα σε φυτικά λάδια, είναι διαθέσιμη στη Γερμανία. Το αντίστοιχο ποσοστό περιεκτικότητας στην Ελλάδα είναι έως 7%.

Η γερμανική κυβέρνηση, παρά την ισχυρή κριτική που δέχτηκε, ενέκρινε τη χρήση της, με στόχο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ΕΕ για μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στους δρόμους. Πρόκειται για μία κίνηση όχι απαραίτητα οικονομικότερη, η οποία όμως ανεξαρτητοποιεί την παραγωγή καυσίμων κατά ένα μικρό ποσοστό από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες.

Σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης της Γερμανίας Ντιρκ Νίμπελ ζητά να σταματήσει η παραγωγή των καυσίμων φυτικής προέλευσης, κερδίζοντας την υποστήριξη περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Ο Ν. Νίμπελ ζητά να σταματήσει η παραγωγή βιοκαυσίμων«Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι με ορισμένους πρόσθετους περιορισμούς στην παραγωγή βιοκαυσίμων σε Γερμανία και Αμερική θα οδηγηθούμε σε εξωφρενικές αυξήσεις στις σοδειές», δήλωσε ο γερμανός υπουργός.

Η στροφή στην πολιτική του Νίμπελ, αποσκοπεί στο τέλος της παραγωγής Ε10, τουλάχιστον μέχρις ότου διασφαλιστεί ότι το φαγητό δεν χρησιμοποιείται για την παραγωγή καυσίμων. «Με άλλα λόγια, το φρούτο να διατηρεί το ρόλο του στην ανθρώπινη διατροφή, και μόνο τα υπολείμματα να χρησιμοποιούνται για την παραγωγή καυσίμων».

H αύξηση των τιμών στα σιτηρά θα επιφέρει νέα κρούσματα πείνας στις φτωχές χώρες

Ο Ρομάν Χέρε, ειδικός σε θέματα διατροφής του οργανισμού FIAN, παρατηρεί μία άμεση σχέση ανάμεσα στην παραγωγή βιοκαυσίμων και στο φαινόμενο της παγκόσμιας πείνας.

Η ελαιοκράμβη παράγει φυτικά λάδια, απαραίτητα για την παραγωγή βιοντίζελ«Από την αρχή ακόμη των δημόσιων συζητήσεων για τα βιοκαύσιμα μία πενταετία πριν ζητήσαμε να μπει ένα τέλος στις επενδύσεις στον τομέα αυτό», δήλωσε ο Χέρε στη DW. Οι κυβερνητικές επιδοτήσεις για την καλλιέργεια καλαμποκιού, ζαχαροκάλαμου και ελαιοκράμβης με στόχο την παραγωγή βιοαιθανόλης και φυτικών λαδιών προοριζόμενων για βιοντίζελ, πρόσθεσε, είναι ένα από τα κύρια προβλήματα που πλήττουν τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Πρόκειται για μία πολιτική που οδηγεί στην παγκόσμια πείνα».

Το 2010 η ΕΕ εισήγαγε 780 εκ. λίτρα αιθανόλης και 2,2 δις λίτρα βιοντίζελ. Ο βασικός προμηθευτής αιθανόλης ήταν η Βραζιλία, ενώ ακολουθούν Αίγυπτος, Βολιβία, Καμπότζη, Σουδάν και Γουατεμάλα. Χώρες που ανέλαβαν καλλιέργειες με σκοπό την παραγωγή βιοκαυσίμων, σταμάτησαν να καλλιεργούν σιτάρι και καλαμπόκι. Πρόκειται για τις βασικές γι’ αυτούς πηγές τροφίμων, η έλλειψη των οποίων είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στα σιτηρά.

Ένα πιάτο φαΐ ή ένα ρεζερβουάρ βενζίνη;Σήμερα πάνω από 1 δισεκ. ανθρώπων πλήττονται από πείνα. Περίπου οι μισοί από αυτούς είναι αγρότες στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίοι παράγουν τροφές, που προορίζονται κατά κύριο λόγο για αυτοκατανάλωση.

Οι ανατιμήσεις των τροφίμων εντείνουν τη διατροφική κρίση

Όταν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξάνονται, πλήττονται πρώτα οι οικονομικά ασθενέστεροι. Η Διεθνής Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας προειδοποιεί ότι νέα κρούσματα λιμού θα πλήξουν τις φτωχιές χώρες, αν οι τιμές των προϊόντων συνεχίσουν να αυξάνονται.

Παρόλα αυτά υπάρχουν αρκετοί ειδικοί που διαφωνούν με τη συσχέτιση ανάμεσα στα βιοκαύσιμα και την παγκόσμια πείνα. «Δυστυχώς η πείνα είναι ένα φαινόμενο που ταλαιπωρεί αρκετούς πληθυσμούς εδώ και δεκαετίες», επισημαίνει ο Αλεξάντερ Κνέμπελ από τον οργανισμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Τέλος σημειώνει ότι «το ζήτημα της “διανομής” είναι αυτό που οδήγησε στη φτώχια».

Mirjam Gehrke / Χρύσα Βαχτσεβάνου / Insa Wrede / Μαρία Ρηγούτσου, Υπεύθ. σύνταξης: Μαρία Ρηγούτσου, Κώστας Συμεωνίδης

Πηγή: dw.de

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "