Καφετέρια: Νικήτρια στην μάχη με την Καινοτομία στη χώρα της εμμονής και της «φαιδράς πορτοκαλέας»

Κατηγορία: Οικονομία Επιχειρείν


Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να διαβάσει κανείς την μελέτη της Endeavor Greece (δημοσιεύεται στο τέλος), σύμφωνα με την οποία το 84% των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν εντός της περιόδου της κρίσης συνεχίζουν να αφορούν κλάδους εγχώριου προσανατολισμού και συγκεκριμένα μπαρ, καφέ, εστιατόρια και μαγαζιά ένδυσης.

Η οικονομία μας ήταν και είναι, σε τεράστιο βαθμό, η οικονομία του μικρού ελληνικού καταστήματος και των μικρών ατομικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών. Η δε οικοδομή υπήρξε μεν η ατμομηχανή της ανάπτυξης αλλά το προϊόν (στέγη) το αγόραζε ο Έλληνας με δανεικά, λόγω του φθηνού ευρώ.

Αυτά δεν είναι στοιχεία υγιούς και βιώσιμου παραγωγικού μοντέλου. Όλοι θέλαμε να πλουτίσουμε, με ιδέες μη καινοτόμες και χωρίς να βάλουμε λεφτά. Όλοι θέλαμε να αγοράσουμε σπίτι δυσανάλογο με τα εισοδήματα μας και να καταναλώνουμε από το μέλλον. Η Οικονομία όμως είναι σαν την Φύση: εκδικείται όποιους την απομακρύνουν από τα σημεία ισορροπίας της.

----------------------

του Ηλία Καραβόλια

Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να διαβάσει κανείς την μελέτη της Endeavor Greece, σύμφωνα με την οποία το 84% των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν εντός της περιόδου της κρίσης (2012-2016) συνεχίζουν να αφορούν κλάδους εγχώριου προσανατολισμού (με μόλις το 16% σε εξαγωγικούς τομείς) και συγκεκριμένα μπαρ, καφέ, εστιατόρια και μαγαζιά ένδυσης. Εκεί δυστυχώς εξαντλείται, ακόμα, η επιχειρηματικότητα των Ελλήνων.

Δεν βάζουμε μυαλό σε αυτή τη χώρα. Δεν κατανοούμε γιατί φθάσαμε ως εδώ. Μας βολεύει- όλους- να κατηγορούμε μόνο το αιώνιο φαύλο και σπάταλο κράτος, το πελατοκεντρικό σύστημα και την κακοδιαχείριση του Δημοσίου από μέτριους έως ανίκανους πολιτικούς. Και φυσικά, επικαλούμαστε πάντα τον «υγιή» ιδιωτικό τομέα που στραγγαλίζεται από τους φόρους, την γραφειοκρατία, το εχθρικό επιχειρηματικό κλίμα. Ουδείς διαφωνεί, εννοείται. Πώς να γίνουν επενδύσεις;

Εκλογές κάθε δύο χρόνια και το Δημόσιο να είναι συνέταιρος κατά 60-70 % της όποιας νέας επιχείρησης! Αναρωτιέμαι όμως, πότε είχαμε χαμηλούς φόρους στην Ελλάδα και δεν το ξέραμε; Πότε, εδώ και 35-40 χρόνια, είχαμε μεγάλο αριθμό άμεσων ξένων επενδύσεων;

Η οικονομία μας ήταν και είναι, σε τεράστιο βαθμό, η οικονομία του μικρού ελληνικού καταστήματος και των μικρών ατομικών  επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών.  Η δε οικοδομή υπήρξε μεν η ατμομηχανή της ανάπτυξης αλλά το προϊόν (στέγη) το αγόραζε ο Έλληνας με δανεικά, λόγω του φθηνού ευρώ.

Αυτά δεν είναι στοιχεία υγιούς και βιώσιμου παραγωγικού μοντέλου. Όλοι θέλαμε να πλουτίσουμε, με ιδέες μη καινοτόμες και χωρίς να βάλουμε λεφτά. Όλοι θέλαμε να αγοράσουμε σπίτι δυσανάλογο με τα εισοδήματα μας και να καταναλώνουμε από το μέλλον. Η Οικονομία όμως είναι σαν την Φύση: εκδικείται όποιους την απομακρύνουν  από τα σημεία ισορροπίας της.

Το περιβάλλον δημοσιονομικής πειθαρχίας που μας επιβάλλεται 7 χρόνια συνεχώς από τους δανειστές έχει σκοτώσει, εκτός από την ρευστότητα, και τους δύο βασικούς πυλώνες για βιώσιμη ανάπτυξη, που πρέπει να στηρίζουν την οικονομία μιας σύγχρονης χώρας: έρευνα και καινοτομία. Χωρίς χρηματοδότηση σε αυτούς τους τομείς, η Ελλάδα δεν θα ανακάμψει οικονομικά.

Πρέπει τα νέα  παιδιά να καινοτομήσουν, με ιδέες σύγχρονες, να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες (και να μην χρησιμοποιούνται αυτοί οι ίδιοι από τα διεθνή διαδικτυακά ολιγοπώλια). Πρέπει οι Έλληνες νέοι επιστήμονες να κατανοήσουν ότι το περίφημο εμπορικό δαιμόνιο του Έλληνα δεν έχει αξία, εάν το εμπόρευμα δεν είναι καινοτόμο, διαφορετικό, σύγχρονο και αποδοτικό για τον αγοραστή.

Είναι καιρός, για παράδειγμα, να στραφούμε γρήγορα στον ποιοτικό και θεματικό τουρισμό, αναπτύσσοντας έξυπνες διαδικτυακές υπηρεσίες φιλοξενίας, προώθησης υπηρεσιών και διαφήμισης του κλάδου διεθνώς. Να αναπτύξουμε σύγχρονες βιοκαλλιέργειες, οικολογικά θερμοκήπια, υδροπονική. Να προσθέσουμε υπεραξία στην παραγωγική αλυσίδα με ρομποτική, νανοτεχνολογίες, μικροδίκτυα, έξυπνα λογισμικά. 

Ζούμε στην εποχή της Μεγάλης Αόρατης Ηπείρου, της Άυλης Οικονομίας. Είτε μια χώρα παράγει υπηρεσίες, είτε προϊόντα της μάνας γης ή της βαριάς βιομηχανίας, απαιτείται συνεχώς ανατροφοδοτούμενη τεχνογνωσία, εκσυγχρονισμός και αυτοματισμοί παραγωγής.

Αυτά μπορεί να καταργούν θέσεις εργασίας, άλλωστε αυτό είναι το τίμημα του τεχνο-καπιταλισμού, μακροπρόθεσμα όμως ευνοούν τελικά την απασχόληση και συμβάλλουν στην ενεργό ζήτηση. Και αναφέρομαι στην ενεργό ζήτηση, διότι δεν πρέπει να  ξεχνάμε ότι όσο δεν εξάγουμε υπηρεσίες και προϊόντα, τόσο περισσότερο θα είμαστε εμείς οι ίδιοι που πρέπει να σηκώσουμε τον τζίρο στην ελληνική οικονομία. 

Αρκεί να αποκτήσει ρευστότητα το τραπεζικό σύστημα και να ξέρει πλέον ποιούς και πώς τους δανείζει, ώστε να τρέξουν βιώσιμα επενδυτικά πλάνα, να ανοίξουν νέες θέσεις απασχόλησης και να επέλθει σταδιακή αύξηση του διαθεσίμου εισοδήματος των Ελλήνων. Άλλος τρόπος, δεν υπάρχει, δυστυχώς…

----------------

Σε μπαρ και καφέ εξαντλείται η επιχειρηματικότητα των Ελλήνων! (μελέτη της Endeavor Greece)


Το 84% των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν αφορούν κλάδους εγχώριου προσανατολισμού σύμφωνα με την Endeavor. Μόλις το 16% σε εξαγωγικούς τομείς. Μειωμένες 50% οι ενάρξεις έναντι του 2008.

Σε νέα μελέτη της Endeavor Greece, διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας, με βάση στοιχεία του ΓΕΜΗ, καταγράφεται 50% μείωση του αριθμού των νέων επιχειρήσεων στην Ελλάδα σε σχέση με το 2008.

Συγκεκριμένα, ιδρύθηκαν 28.615 νέες επιχειρήσεις το 2016, 33% λιγότερες σε σχέση με το 2012. Αυτή η δραματική μείωση είναι η βασική αιτία του αρνητικού ισοζυγίου συστάσεων/διαγραφών, καθώς ο αριθμός των επιχειρήσεων που διέκοψαν τη λειτουργία τους εμφανίζεται να μειώνεται, σε σχέση με το 2012 κατά 5.500 περίπου και διαμορφώνεται στις 35.159. Ωστόσο, το 2016 ξεπέρασαν κατά 6.500 τις νέες συστάσεις, οδηγώντας για πρώτη φορά σε αρνητικό ισοζύγιο συστάσεων/διαγραφών.

Η ελληνική επιχειρηματικότητα, παρά την πρωτοφανή μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, παραμένει εστιασμένη σε μη παραγωγικούς και εσωστρεφείς τομείς, όπως η εστίαση, η λιανική τροφίμων και το λιανεμπόριο γενικότερα χωρίς να στρέφεται μαζικά σε εξαγωγικές δραστηριότητες. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί ο κλάδος του τουρισμού, στον οποίο και ο αριθμός νέων επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 31% μεταξύ 2012-2016, και το ισοζύγιο συστάσεων/διαγραφών ήταν καθαρά θετικό.

Συγκεκριμένα, το 84% των νέων επιχειρήσεων συνεχίζουν να εστιάζονται σε κλάδους με κατά βάση εγχώριο προσανατολισμό (π.χ. εστίαση, μπαρ, καφετέριες, λιανεμπόριο, λογιστικές/συμβουλευτικές υπηρεσίες). Το ποσοστό είναι μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο 88% του 2012, ωστόσο η μείωση δεν είναι σε καμία περίπτωση αρκετή για να επιταχύνει το μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Ενδεικτικά, ορισμένες «δημοφιλείς» κατηγορίες νέων επιχειρήσεων για το 2016 είναι οι εξής:

  • Εστιατόρια, μπαρ, catering, λιανική τροφίμων: 5.613 νέες επιχειρήσεις, μειωμένες κατά 41% σε σχέση με το 2012
  • Λοιπό λιανεμπόριο: 3.200 νέες επιχειρήσεις, μειωμένες κατά 49% σε σχέση με το 2012
  • Τουρισμός: 1.347 νέες επιχειρήσεις, αυξημένες κατά 31% σε σχέση με το 2012
  • Κατασκευές: 1.320 νέες επιχειρήσεις, μειωμένες κατά 25% σε σχέση με το 2012
  • Μεταποίηση: 1.192 νέες επιχειρήσεις, μειωμένες κατά 29% σε σχέση με το 2012
  • Λογιστικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες: 966 νέες επιχειρήσεις, μειωμένες κατά 16% σε σχέση με το 2012

 

Με την εξαίρεση του τουρισμού, η συντριπτική πλειοψηφία των κλάδων υπέστη μειώσεις κατά μέσο όρο μεγαλύτερες του 30%. Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε στον κλάδο της ενέργειας, ο οποίος ουσιαστικά εξαϋλώθηκε με μείωση που έφτασε το 93%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και κλάδοι με διεθνή προσανατολισμό, όπως η μεταποίηση τροφίμων ή η τεχνολογία σημείωσαν μείωση του αριθμού των νέων επιχειρήσεων κατά 38% και 27% αντίστοιχα.

Πέρα από τη μείωση του αριθμού συστάσεων, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε το ισοζύγιο συστάσεων/διαγραφών ανά κλάδο για το 2016. Συγκεκριμένα, το ισοζύγιο είναι αρνητικό σε κλάδους όπως:

  • Λιανεμπόριο (955 περισσότερες διαγραφές από συστάσεις)
  • Κατασκευές (640 περισσότερες διαγραφές από συστάσεις)
  • Μεταποίηση (424 περισσότερες διαγραφές από συστάσεις)

Αντίθετα, το ισοζύγιο έχει θετικό πρόσημο κατά βάση στον τουρισμό (622 περισσότερες συστάσεις από διαγραφές), τις ιατρικές υπηρεσίες, τον αγροτικό τομέα, τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, αλλά και την εστίαση.

Παρά τη μείωση τους σε απόλυτα μεγέθη, οι νέες εταιρείες που ιδρύονται σε κλάδους με εξαγωγικό προσανατολισμό αυξήθηκαν οριακά ως ποσοστό του συνόλου από 12% το 2012 σε 16% το 2016, αύξηση που οφείλεται κατά 75% στον τουρισμό.

Συμπερασματικά, καταλήγει η Endeavor, μετά από 8 χρόνια ύφεσης, η ελληνική οικονομία συνεχίζει να αναζητεί νέο σημείο ισορροπίας. Ωστόσο, με τη μοναδική φωτεινή εξαίρεση του κλάδου του τουρισμού, δεν έχει καταφέρει ως σύνολο να ξεφύγει από τη στασιμότητα, την εσωστρέφεια και την έμφαση στην κατανάλωση. Η ελληνική οικονομία εγκλωβίζεται σε μια επικίνδυνη στασιμότητα, στην οποία ναι μεν τα «λουκέτα» δεν αυξάνονται, αλλά εξασθενεί συνεχώς η δημιουργία νέων υγιών επιχειρήσεων που είναι και η μόνη λύση για την μεσοπρόθεσμη αποκλιμάκωση της ανεργίας και την αντιστροφή του κύματος μετανάστευσης των πιο ταλαντούχων Ελλήνων.

Πηγή: europeanbusiness.gr, euro2day.gr

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "