Ανομία στα πανεπιστήμια: Ας φτιάξουμε μια «παρασκευοπούλια» επιτροπή!

Κατηγορία: Εκπαιδευτικά Υπουργείο Παιδείας


Το πρόβλημα της βίας στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας είναι γνωστό, χρόνιο και πολυδαίδαλο. Το γεγονός ότι υπάρχει πρόβλημα, ότι αυτό έχει γιγαντωθεί με ευθύνη όλων και ότι η αντιμετώπισή του απαιτεί δραστικές λύσεις από όλους είναι η μία παραδοχή που στον κοινό νου οφείλει να γεννηθεί εντελώς αβίαστα.

Κάτι τέτοιο όμως φαίνεται ότι δεν γεννήθηκε μέσα στις είκοσι σελίδες του πορίσματος της λεγόμενης «Επιτροπής Παρασκευόπουλου», που συστάθηκε για το ζήτημα αυτό, δηλαδή για να προσδιορίσει το πρόβλημα και να προτείνει ουσιαστικές λύσεις.

Επιχειρώντας μια ακροθιγή προσέγγιση στο πρόβλημα, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι μία συγκεκριμένη λέξη συνοψίζει την αρχή του κακού. Απαξίωση.Αδιαφορία για οτιδήποτε επί της ουσίας αφορά στη λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου. Αδιαφορία πρωτίστως από εκείνους που θα έπρεπε να αφορά κυρίως το ζήτημα της ασφάλειας, τους φοιτητές.

Οι πλειοψηφούσες φοιτητικές παρατάξεις, στην καλύτερη περίπτωση, στρουθοκαμηλίζουν, αρεσκόμενες στην παροχή παντός είδους «διευκολύνσεων» προς τη φοιτητιώσα νεολαία, με αντάλλαγμα την εκλογή, την κυριαρχία, την... πρωτοκαθεδρία στην καλοπέραση. Ενίοτε, εκδίδουν κάποιο ψήφισμα καταδίκης της βίας ή παρευρίσκονται σε γενικές συνελεύσεις, όπου εγκρίνουν «πλαίσια» αντιμετώπισης των φαινομένων ανομίας εντός του ιδρύματος.

Στη χειρότερη δε περίπτωση, οι εν λόγω παρατάξεις ανέχονται τη βία, τους βανδαλισμούς και τη διαρκή υποβάθμιση, καθώς είναι προκλητικά απαθείας ενώπιον των σοβαρών αυτών ζητημάτων, ενασχολούμενες σταθερά με τη διοργάνωση πάρτι, εκδρομών και λοιπών εκδηλώσεων αναψυχής.

Δεν χρειάζεται να αναφερθεί κανείς στις μικρότερες παρατάξεις και δη τις αριστερίζουσες, που είτε, επίσης, ανέχονται είτε υποδαυλίζουν τη βία, φτάνοντας συχνά στο σημείο να ανεχθούν την «έξωσή» τους από το χώρο του ιδρύματος για χάρη της εγκατάστασης σε αυτόν «συλλογικοτήτων» που δεν έχουν δικαίωμα εγκατάστασης, μολαταύτα κατοικοεδρεύουν σε πρώην γραφεία παρατάξεων, μετατρέποντάς τα σε «χώρους αυτοδιαχείρισης, κοινωνικά χρήσιμους» (μετάφραση: σε χώρους ελεύθερης χρήσης ναρκωτικών, βανδαλισμών δημόσιας περιουσίας και κατάχρησης-καταστροφής του πανεπιστημιακού εξοπλισμού).

Η κατάσταση αυτή είναι γνωστό ότι δεν δημιουργήθηκε πρόσφατα, καθώς και ότι δεν αποτελεί άλλη μια αρνητική συνέπεια της κρίσης. Υφίσταται για χρόνια και μαστίζει το δημόσιο πανεπιστημιακό σύστημα. Η προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου με το νόμο Διαμαντοπούλου, το 2011 – μέσω της κατάργησης του ασύλου – έπεσε εν τέλει στο κενό, καθώς ο νόμος (ψηφισθείς από 255 επί 300 βουλευτών της τότε κοινοβουλευτικής περιόδου) δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πληρότητά του, με ευθύνη και των διοικήσεων των ιδρυμάτων, αλλά και των μετέπειτα ηγεσιών του υπουργείου παιδείας.

Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ο νόμος καταργήθηκε και τυπικά και ουδεμία μεταβολή συνετελέσθη προς το καλύτερο, το αντίθετο μάλιστα. Η υποβάθμιση συνεχίζεται, η έμπρακτη αδιαφορία όλων (πολιτικών κομμάτων, φοιτητών, ακαδημαϊκών δασκάλων) παρέμεινε στα ίδια επίπεδα και τα μόνα που αυξήθηκαν είναι τα φαινόμενα βίας.

Ενώπιον αυτής της κατάστασης, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να αναλάβει «δράση». Μία επιτροπή υπό τον πρώην υπουργό Δικαιοσύνης, καθηγητή της νομικής Νίκο Παρασκευόπουλο, συστάθηκε προκειμένου να διαπιστώσει την κατάσταση και να προτείνει – υποτίθεται – απτές λύσεις. Ικανό χρονικό διάστημα πέρασε έως ότου η επιτροπή κατέληξε στο πολυαναμενόμενο πόρισμά της.

Και αντί δραστικών λύσεων, το εικοσασέλιδο κείμενο χρησιμοποίησε χαρτί και μελάνι προκειμένου να κάνει κυριολεκτικά... μία τρύπα στο νερό. Ατελείωτες γενικολογίες, θεωρητικές προσεγγίσεις και προτάσεις μακριά από την πραγματικότητα. Σε πολλά σημεία του το πόρισμα προβάλλει ως λύση τη σύσταση διαφόρων επιτροπών με αντικείμενο την επιστημονική συζήτηση και ανάλυση των φαινομένων βίας, ενώ σε άλλα σημεία οι προτάσεις είναι ιδιαιτέρως... ευφάνταστες (!)

Πιο συγκεκριμένα, σταχυολογώ εκ του πορίσματος:

Για τις καταλήψεις: Η επιτροπή Παρασκευόπουλου εισηγείται σε περίπτωση που οι καταλήψεις προκαλούνται από εξωπανεπιστημιακούς, να εφαρμόζεται ό,τι προβλέπει ο νόμος σε περιπτώσεις τέλεσης αξιόποινων πράξεων. Ορθόν.

Κατά τη διάρκεια, όμως, καταλήψεων που πραγματοποιούνται από φοιτητές του πανεπιστημίου, προτείνεται ο... διάλογος, ενώ επίσης προτείνεται και η δημιουργία χώρων αναψυχής για τους φοιτητές στη διάρκεια των καταλήψεων (!)

Για τα υπό κατάληψη «στέκια» των πανεπιστημίων, προτείνεται αυτά να ελευθερωθούν και σε αντάλλαγμα να «προσφερθούν» στους καταληψίες άλλοι χώροι προς... κατοικοέδρευση.

Ως προς τη διακίνηση ναρκωτικών, η επιτροπή Παρασκευόπουλου προτείνει ανάπτυξη street work για τον περιορισμό της βλάβης, δημιουργία μονάδων ψυχοκοινωνικής στήριξης φοιτητών σε όλα τα ΑΕΙ και κατάλληλη στελέχωσή τους, αλλά και οργάνωση σχετικών μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Περί παρέμβασης κρατικών αρχών, καθαρισμού και μεταφοράς των εξαρτησιομανών σε νοσηλευτικά ιδρύματα ούτε λόγος.

Αναφορικά με τις ληστείες και τις εκρήξεις ATM, προτείνεται η απομάκρυνση όλων των ΑΤΜ από τα πανεπιστήμια, προφανώς για να μην «προκαλούν» με την ύπαρξή τους τα... ατίθασα νιάτα.

Ένα σωστό μέτρο που προτείνεται είναι ο επαρκής φωτισμός στους προαύλιους χώρους, με εξοπλισμό που να μη μπορεί να καταστραφεί. Ωστόσο, ευθύς αμέσως το πόρισμα σπεύδει να εκτοξεύσει την επόμενη τραγική «πρόταση»: όταν το θύμα είναι φοιτητής ή καθηγητής, δεν πλήττεται η άρχουσα τάξη, καθώς και όταν στόχος είναι το πανεπιστήμιο, οι ζημιές δεν μπορούν εύκολα και χωρίς τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων να αποκατασταθούν.

Από το πόρισμα απουσιάζει παντελώς η λήψη μέτρων καταστολής, ακόμη και στις περιπτώσεις κλοπών, εκρήξεων και διακίνησης ναρκωτικών. Η μοναδική διάκριση στην οποία προχώρησε η επιτροπή ήταν εκείνη ανάμεσα σε ενδοπανεπιστημιακούς και εξωπανεπιστημιακούς ταραξίες. Λες και αν ο ταραξίας, καταληψίας, ληστής, έμπορος ή βαποράκι είναι ενδοπανεπιστημιακός, το αδίκημα... παραγράφεται!

Είναι φανερό ότι μια τέτοια πρόταση «αναδιαμόρφωσης» του τρόπου αντιμετώπισης της βίας και της ανομίας στα ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα (η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, χαιρετίστηκε πανηγυρικά από τον υπουργό Παιδείας) όχι απλώς δεν αποτελεί λύση σε κάποιο πρόβλημα, αλλά είναι δηλωτική των ιδεοληψιών, της ουσιαστικής αδιαφορίας και της ατολμίας των ιθυνόντων.

Αλλά ας μην είμαστε προκατειλημμένοι. Αν την επόμενη φορά που κάποιος λ.χ. θα ληστέψει/παρενοχλήσει μια φοιτήτρια, εκείνη δεν έχει παρά να ανοίξει μαζί του έναν κοινωνικά επωφελή διάλογο περί της χρησιμότητας ή μη της συγκεκριμένης πράξης του και να καταθέσει τα συμπεράσματα από τη συζήτηση στην αρμόδια ακαδημαϊκή επιτροπή. Δεν αποκλείεται η περίπτωσή της να αποτελέσει και θέμα μελλοντικού επιστημονικού συμποσίου!

Γιώργος Θεοδωρίδης, Υποψήφιος Διδάκτωρ Ευρωπαϊκού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

Πηγή: huffingtonpost.gr

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "