Βιομηχανία «μαύρων» και «λευκών» φροντιστηρίων το Νέο Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια - Ο Αντώνης Τρίτσης, ο Απ. Κακλαμάνης και ο Κ. Γαβρόγλου

Κατηγορία: Εκπαιδευτικά Β/θμια Γενική


Το «Νέο Σύστημα Εισαγωγής στα ΑΕΙ & ΤΕΙ» που ανακοίνωσε «εν χορδοίς και οργάνοις», ο εκπλάγου εκπαιδευτικής και διοικητικής ευφυΐας μυστακοφόρος κος Γαβρόγλου, ο επονομαζόμενος και ισοπεδωτής του εκπαιδευτικού συστήματος, το επαναφέρει μερικώς στα ισχύοντα της πρώτης περιόδου της μεταπολίτευσης, περίοδος που έληξε με την υπουργοποίηση του Αντώνη Τρίτση, στο Παιδείας στις 5 Ιουλίου 1982.

Και λέμε μερικώς, γιατί ταυτόχρονα εισάγει πλέον σαν άτυπο αλλά πολύ ουσιαστικό θεσμό στο εκπαιδευτικό σύστημα της Β/θμιας (Γενικό Λύκειο & ΕΠΑΛ) το «μαύρο» και το «λευκό» φροντιστήριο σε όλες τις τάξεις των δύο τύπων Λυκείου και ταυτόχρονα για όλα τα διδασκόμενα μαθήματα.

Με απλά λόγια, από τον Σεπτέμβριο που διανύουμε ή σε κάθε περίπτωση, μόλις οι γονείς ενημερωθούν ότι ο βαθμός απολυτηρίου του Λυκείου ή των ΕΠΑΛ των γόνων του μετρά με τον έναν ή άλλο τρόπο για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αν δεν υποκύψουν οι ίδιοι στις που μπορεί να είναι μαύρο, δηλαδή κατ’ οίκον και χωρίς αποδείξεις ή να είναι «λευκό», δηλαδή οργανωμένο Φροντιστήριο με άδεια κι κανονικές αποδείξεις πληρωμής.

Με ποιο απλά λόγια, Χαράς Ευαγγέλια για τους Φροντιστηριάρχες και για όσους δημόσιους ή ιδιώτες εκπαιδευτικούς επιδίδονται στο σπόρ των κατ’ οίκον φροντιστηρίων και μαύρα χαμπέρια στους γονείς των μαθητών παιδευτικών παροχών στα παιδιά τους. το συγκεκριμένο μάλιστα «σπόρ» που αναγεννάτε για άλλη μία φορά, ελέω των εξαγγελιών του μυστακοφόρου κου Γαβρόγλου, δεν θα είναι καθόλου φθηνό, αφού ως γνωστό ισχύει ο νόμος της προσφοράς κα ζήτησης που καθορίζει κι τις προφερόμενες τιμές.

Ας τα δούμε, όμως με τη σειρά…

Τα σχολεία «Αρίστων» και ο βαθμό απολυτηρίου…

Λίγο μετά την μεταπολίτευση, οι τότε ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας (κατά σειρά: Γ. Ράλλης, Ι. Βαρβιτσιώτης και Α.Ταλιαδούρος) νομοθετούν την διάκριση των ΓΕΛ σε δύο τύπους, το «μαθηματικό» και το γενικό, με τον μεν πρώτο να δίνει βαρύτητα στις θετικές επιστήμες (μαθηματικά, φυσική, χημεία, κλπ), το δε δεύτερο στις κλασικές σπουδές (φιλοσοφία, φιλολογία, κλπ). Το 1977, με εισήγηση του τότε υφυπουργού Παιδείας Β. Κοντογιαννόπουλου, καταργούνται οι Σχολές Εργοδηγών και στη θέση τους ιδρύεται ο πρώτος τύπους Λυκείου της Επαγγελματικής, τα ΤΕΛ που είναι μόνο κατ’ όνομα ισοδύναμος με το ΓΕΛ.

Την ίδια χρονική περίοδο, θεσμοθετείτε ως ένα από τα κριτήρια εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ (μετεξέλιξη των ΚΑΤΕΕ), ο Βαθμός Απολυτηρίου, για όσους συμμετέχουν στις Πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις που ακόμη ονομάζονταν «Ακαδημαϊκές».

Κοινωνικά είναι η εποχή της πολιτικής απελευθέρωσης, της άκριτης διεκδίκησης δικαιωμάτων και της καλλιέργειας και καθιέρωσης του περίφημου «ξέρεις ποιος είμαι εγώ». Η πίεση που ασκείται στους εκπαιδευτικούς των σχολείων, ειδικά στις μικρές πόλεις και τις κλειστές κοινωνίες για υψηλή βαθμολογία και «άριστα» στον βαθμό απολυτηρίου στου μαθητές, από τους γονείς τους, είναι τρομακτική με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σχολεία «αρίστων», πραγματικά ή φαινομενικά.

Το «άριστα» συντελεί στην εισαγωγή των αποφοίτων μαθητών στα ΑΕΙ και αυτό δημιουργεί καταστάσεις «ελιτισμού» στα σχολεία που παράγουν μαθητές αυτής της κατηγορίας, κάτι που συντελεί στην τρομακτική αύξηση της κοινωνικής πίεσης, για εγγραφή των μαθητών σ’ αυτές τις σχολικές μονάδες, με παρενέργεια η πίεση αυτή να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο εκλογικής – ψηφοθηρικής επιρροής από το πολιτικό σύστημα (τοπικό και εθνικό) προς τους «αγωνιούντες» για το μέλλον των παιδιών τους, γονείς.

Παρ’ όλη, όμως, την κοινωνική πίεση για πολύ υψηλές βαθμολογίες απολυτηρίου για τους μαθητές που αποφοιτούσαν, η υψηλή ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα Λύκεια κι γενικά στη Β/θμια Εκπαίδευση, καθώς και η διδακτική, γνωσιακή και επιστημονική επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού, δεν ευνοεί την εμφάνιση «λευκών» οργανωμένων φροντιστηρίων, ενώ τα επονομαζόμενα «μαύρα» ή ιδιαίτερα στο σπίτι, στόχευαν περισσότερο στην κάλυψη τη ανάγκης μελέτης και υποβοήθησης των μαθητών από γονείς που δεν διέθεταν χρόνο για την φροντίδα των παιδιών τους.

Τα υπάρχοντα σε λειτουργία τότε οργανωμένα φροντιστήρια, ήταν απλώς απομεινάρια του περίφημου «Ακαδημαϊκού» προγράμματος (Ακαδημαϊκές εξετάσεις εισαγωγής) Παπανούτσου, που εξέλιξε η Χούντα του Παπαδόπουλου, σύμφωνα με το οποίο οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εξετάζονταν σε ύλη που δεν είχαν διδαχθεί στο Λύκειο. Οι επιχειρήσεις αυτές που άνηκαν σε ότι αφορά τον έλεγχο και την εποπτεία τους στο τότε υπουργείου Εμπορίου, προσαρμόσθηκαν σε ότι αφορά τις υπηρεσίες που παρείχαν στην προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, στις οποίες αυτοί εξετάζονταν σε όλη τη διδακτέα ύλη που ορίζονταν από τα αναλυτικά προγράμματα των εξεταζόμενων μαθημάτων και όχι το 40-45% αυτής που ορίζεται σήμερα αποσπασματικά.

Η σταδιακή πτώση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής επάρκειας των εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με τις υπερβολικές απαιτήσεις των γονέων σε ότι αφορά τις μαθητικές επιδόσεις των παιδιών τους, προκάλεσε αύξηση των απαιτήσεων για παροχή εκπαιδευτικών φροντιστηριακών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό των οργανωμένων φροντιστηρίων που άρχισαν να ξεφυτρώνουν σε κάθε γειτονιά σχεδόν και τα οποία εξελίχθηκαν σταδιακά σ’ αυτό που σήμερα ευφυώς ονομάζονται Κέντρα Μελέτης, δηλαδή άτυπα εκπαιδευτήρια προετοιμασίας των μαθητών στα μαθήματα που διδάσκονταν σε καθημερινή βάση στο σχολείο που φοιτούσαν.

Το φαινόμενο των «άλλων» βιβλίων και η «βιομηχανία» των κυκλωμάτων «μαύρων» ιδιαίτερων…

Παρενέργεια όλων των ποιο πάνω ήταν η εμφάνιση κυκλωμάτων και δικτύων «αρίστων» φροντιστηρίων και «αρίστων» εκπαιδευτικών «μαύρων» κατ’ οίκον ιδιαίτερων. Πριν απ’ αυτά είχαν προηγηθεί τα περίφημα βιβλία – επικουρικά βοηθήματα μελέτης που κυκλοφορούσαν ελεύθερα στο εμπόριο, επεξηγούσαν με απλό κατανοητό τρόπο την διδακτέα ύλη που όριζε το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος, περιέχοντας ταυτόχρονα και ασκήσεις εφαρμογής πάνω στην ίδια διδακτέα ύλη, αν και κανείς εκπαιδευτικός του δημόσιου τομέα δεν τολμούσε να πει στους μαθητές του γι’ αυτά μέσα στην τάξη ή να συστήσει την αγορά τους. Κι αυτό γιατί τα επίσημα σχολικά βιβλία είχαν πολύ υψηλό επίπεδο.

Ποιος δεν θυμάται τα βιβλία μαθηματικών (Άλγεβρα, Γεωμετρία, Τριγωνομετρία) του Τόγκα, ενώ υπήρχαν αντίστοιχα και βιβλία για τη Φυσική, τη Χημεία, το Συντακτικό και τη Γραμματική της Ελληνικής γλώσσας οι συγγραφείς των οποίων μου διαφεύγουν σήμερα, ενώ καθαρά βοηθητικά ήταν οι περίφημες «Μεταφράσεις» των Αρχαίων Ελληνικών του Χριστόπουλου.

Βοηθητικά εκπαιδευτικά βιβλία άρχισαν να κυκλοφορούν αρχικά πολυγραφημένα και στην συνέχεια κανονικά τυπωμένα και βιβλιοδετημένα, τα οποία μοίραζαν στους μαθητές τους τα Κεντρικά Φροντιστήρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, που είχαν ως μοναδικό αντικείμενο την προετοιμασία Υποψηφίων για τις Πανελλαδικές εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα βιβλία αυτά, δεν κυκλοφορούσαν στο ελεύθερο εμπόριο.

Κάπου εκεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80 λίγο πριν ή μετά την έλευση του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, εμφανίσθηκε ο πρώτος εκδότης καθαρά φροντιστηριακών βιβλίων που διατίθονταν στο ελεύθερο εμπόριο και αφορούσαν κυρίως την «Έκθεση, την Φυσική, την Ιστορία, την Χημεία και αργότερα Κοινωνιολογία».

Πρώτος εκδότης, γιατί αργότερα ακολούθησαν και άλλοι, ένας πανέξυπνος Κριτικός, με πτυχίο Φιλολογίας που είχε διαπρέψει ως πωλητής Εγκυκλοπαιδειών και άλλων βιβλίων, την εποχή που η βιβλιοθήκη ήταν μαστ για κάθε αξιοπρεπές σπίτι. Ο ίδιος δεν συνέγραψε και δεν πλήρωσε για την έκδοση κανενός βιβλίου. Αυτό το αναλάμβαναν οι συγγραφείς, κατά κανόνα δημόσιοι εκπαιδευτικοί κι αυτός απλώς αναλάμβανε τη διαχείριση των πωλήσεων τους έναντι ενός πολύ σοβαρού ποσοστού της αξίας πώλησής τους.

Το δίκτυο πώλησής τους ήταν υπερβολικά απλό και συνάμα πολύ ευφυές. Είχε μάλιστα οργανωθεί και δομηθεί από τον πανέξυπνο Κριτικό εκδότη και μεταπωλητή, κατά τρόπο που κάθε τίτλος νε έχει τιράζ πωλήσεων που σε καμία περίπτωση δεν ήταν μικρότερο από 5.000 αντίτυπα, με αποτέλεσμα να είναι όλοι ευχαριστημένοι και να αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των συγγραφέων που πρόσφευγαν στις υπηρεσίες του.

Δίκτυο πώλησης φροντιστηριακών βιβλίων, απλό σαν το αυγό του Κολόμβου. Ο πανέξυπνος Κριτικός, χρησιμοποίησε σε πρώτη φάση τις τεράστιες σε αριθμό γνωριμίες που είχε συνάψει με εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, κατά την περίοδο που ήταν πωλητής εγκυκλοπαιδειών. Αφού πρώτα ανίχνευσε και ξεκαθάρισε μία μικρή λίστα απ’ αυτούς που πραγματοποιούσαν «μαύρα», δηλαδή παράνομα ιδιαίτερα στους μαθητές τους, τους έπεισε να προχωρήσουν στην έκδοση εκπαιδευτικών βοηθημάτων με αντάλλαγμα την ολική απ’ αυτόν διάθεση στο ελεύθερο εμπόριο και ταυτόχρονα την αύξηση των μαθητών που προσέτρεχαν σ’ αυτούς για ιδιαίτερα, με την εξασφάλιση όταν θα φοιτούσαν σε άλλη σχολεία απ’ αυτό που δίδασκαν.

Το κύκλωμα των «μαύρων» ιδιαίτερων και πως λειτουργούσε: Οι εκπαιδευτικοί που έρχονταν σε συμφωνία με τον συγκεκριμένο Κριτικό Εκδότη, ας τον ονομάσουμε κο Α… για την πώληση των Βιβλίων τους και την αύξηση των μαθητών-πελατών τους αναλάμβαναν δύο υποχρεώσεις. α) να συστήνουν στους μαθητές στους οποίους έκαναν τα «μαύρα» ιδιαίτερα την αγορά βιβλίων άλλων εκπαιδευτικών-συγγραφέων που τους όριζε ο εκδότης κος Α… και ταυτόχρονα β) να συστήνουν στου μαθητές τους που είχαν στην τάξη τους και γενικά στη σχολική μονάδα άλλους εκπαιδευτικούς που ήταν στην λίστα των συγγραφέων του κου Α….

Τα εξασφαλισμένα έσοδα: Με τον τρόπο αυτό, ο κύκλος του δικτύου που είχε στηθεί δεν έκλινε ποτέ και όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Οι εκπαιδευτικοί-φροντιστές, είχαν διαρκώς εξασφαλισμένη μαθητοπελατεία για τα «μαύρα» ιδιαίτερά τους και επιπλέον έσοδα από τη πώληση των βιβλίων τους, ενώ είχαν και εξασφαλισμένη ασυλία αφού κανείς δεν μπορούσε να τους κατηγορήσει ότι έκαναν φροντιστήρια στους μαθητές τους, ταυτόχρονα δε ο εκδότης χωρίς κόπο και χωρίς να καταναλώνει δικά του κεφάλαια είχε τεράστια έσοδα.

Κι ο βαθμός απολυτηρίου; Σταδιακά το δίκτυο φροντιστών του κου Α… πέρασε στο επόμενο στάδιο που ήταν η εξασφάλιση υψηλού βαθμού απολυτηρίου, στους μαθητές που το κύκλωμα παρείχε «μαύρα» ιδιαίτερα. Τους καταλόγους μαθητών ανά σχολείο, τους αναλάμβανε ο εκδότης κος Α… την «υποχρέωση», όμως για υψηλούς βαθμούς απολυτηρίου την αναλάμβαναν οι εκπαιδευτικοί-φροντιστές. Σταδιακά, το σύστημα διέρρευσε μ αποτέλεσμα να ακολουθήσουν και άλλοι εκδότες αυτού του τύπου που έστησαν την ίδια «μηχανή»

Η κατάρρευση των «μαύρων» φροντιστηρίων και των δικτύων Εκδότη – Φροντιστών

Να σημειώσουμε ότι τα «μαύρα» ιδιαίτερα πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν. Κι αυτό γιατί υπάρχει πάντα η αγωνία των γονέων ότι το «παιδί» χρειάζεται βοήθεια για να προκόψει. Πρόκειται, όμως για φαινόμενο σχετικά μικρής έκτασης, αφού οι περισσότεροι γονείς προτιμούν τα οργανωμένα φροντιστήρια που λειτουργούν νόμιμα και με κρατική άδεια.

Η κατάργηση του υψηλού βαθμού απολυτηρίου ως αίτιο για την κατάργηση των κυκλωμάτων εκδότη-φροντιστών

Στις 25 Απριλίου 1986   αναλαμβάνει υπουργός Παιδείας ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης. Ένα χρόνο πριν ο επίσης αείμνηστος Πέτρος Μόραλης, -πατέρας του σημερινού δημάρχου Πειραιά-, έχει περάσει από την Βουλή τον νόμο σταθμό για την Β/θμια Εκπαίδευση, τον 1566/1985 που έβαλε σε τάξη όλο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Για λόγους, όμως, που ποτέ δεν απαντήθηκαν, δεν κατάργησε τον βαθμό απολυτηρίου ως ένα από τα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Είναι η εποχή που το ΠΑΣΟΚ, φαντάζει πολιτικά παντοδύναμο, έχοντας μόλις κερδίσει για δεύτερη φορά την εξουσία. Το φαινόμενο, όμως που ανησυχούσε «πολιτικά» την ομάδα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, ήταν ότι παρά την πολιτική και γιατί όχι κοινωνική παντοδυναμία του, στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, η δύναμη και επιρροή του μειώνονταν σε ποσοστό στις φοιτητικές παρατάξεις και ιδιαίτερα στους νέο-εισαγόμενους.

Μυστική μελέτη του υπουργείου Παιδείας, έδειξε ότι η μοριοδότηση του βαθμού απολυτηρίου των υποψηφίων για ΑΕΙ και ΤΕΙ ήταν κομβικής σημασίας για την επιτυχία τους, η δε αναλυτική και σε βάθος αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εισαγωγής τους κατά την τελευταία πενταετία κατέδειξε ότι υπήρχε στενή αναλογική συνάφεια των «υψηλών βαθμών απολυτηρίου» με συγκεκριμένη κομματική συνδικαλιστική παράταξη εκπαιδευτικών, στις εκπαιδευτικές περιοχές που αυτή πλειοψηφούσε. Εξυπακούεται ότι η πλειοψηφούσα φοιτητική παράταξη ειδικά στους πρωτοετείς φοιτητές, ανήκε στην ίδια κομματική επιρροή.

Η κατάργηση του βαθμού απολυτηρίου ως επιμέρους κριτήριο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Με βάση τα πορίσματα της συγκεκριμένης μελέτης και προκειμένου να διακοπή η ριζοσπαστικοποίηση των φοιτητών που είχε λάβει πολύ ανησυχητικές διαστάσεις, αποφασίσθηκε από τον Αντώνη η κατάργηση του βαθμού απολυτηρίου, ως ένα από τα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και ουδέποτε επανήλθε μέχρι πριν τις προχθεσινές εξαγγελίες του μυστακοφόρου κου Γαβρόγλου. Αν και η σχετική απόφαση είχε ιδιοτελή για το ΠΑΣΟΚ πολιτικά κριτήρια, λειτούργησε καταλυτικά υπέρ της διαφάνειας και τις αξιοκρατίας των υποψηφίων για τα ΑΕΙ & ΤΕΙ, αφού το σύστημα που ακολούθησε δομήθηκε σε ότι αφορά την διαδικασία των εξετάσεων εισαγωγής, ως το ποιο αξιόπιστο διοικητικό σύστημα επιλογής ανθρώπινου δυναμικού στη χώρα μας.

Στις 9 Μαΐου 1988   αναλαμβάνει για δεύτερη φορά σε Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ υπουργός Παιδείας ο Απόστολος Κακλαμάνης. Στην δεύτερη θητεία του, ο επονομασθείς πολύ αργότερα και «Νέστορας» του ΠΑΣΟΚ, αφού αποδόμησε το νομικό πλαίσιο του ν. 1566/1985, καθιστώντας τον ουσιαστικά αγνώριστο, θεσμοθέτησε και τις περίφημες και για πολλούς αμφιλεγόμενες «Δέσμες» στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, περιορίζοντας ταυτόχρονα την εξεταστέα ύλη σε σχέση με τη διδακτέα που όριζαν τα αναλυτικά προγράμματα, θέτοντας με αυτές τις ενέγειές του τις βάσεις για το ουσιαστικό μπάχαλο στο οποίο κύλησε σταδιακά το εκπαιδευτικό σύστημα της Β/μιας.

Ως εδώ είναι ιστορία, με την επισήμανση ότι όλοι οι υπουργοί Παιδείας που ακολούθησαν λίγο ή πολύ ο καθένας, συνέβαλαν στην βελτίωση και κατά ένα μέρος στην ισονομία του εξεταστικού συστήματος, όπως η κατάργηση και αντικατάσταση των «Δεσμών», κανείς όμως δεν τόλμησε να αντιμετωπίσει και να διορθώσει τις αδυναμίες του συστήματος, που αν μη τι άλλο έχουν μετατρέψει το Λύκειο σε ένα τρίχρονο εκπαιδευτικό πρόγραμμα χωρίς στόχους, ουσία και σκοπό, παρά μόνο την «προετοιμασία» των μαθητών για τις Εισαγωγικές Εξετάσεις που, όμως, έχει παραδοθεί άνευ όρων στην εξωθεσμική, εξωσχολική, μαύρη ή λευκή φροντιστηριακή εκπαίδευση.

Μαθητές, αλλά και γονείς δεν ενδιαφέρονταν για τίποτα άλλο παρά μόνο για τα μαθήματα των εισαγωγικών εξετάσεων, εγκαταλείποντας ουσιαστικά όλα τα υπόλοιπα διδασκόμενα μαθήματα με τους εκπαιδευτικούς να κάνουν «τα στραβά» μάτια μόνο και μόνο για να μην έρχονται σε αντιπαράθεση με το σύστημα και τον κοινωνικό σχολικό περίγυρο, διακρατώντας ταυτόχρονα σε ηρεμία τις εργασιακές τους σχέσεις και μάλιστα ασφαλείς.

Σε ότι αφορά την «φροντιστηριακή εκπαίδευση», σταδιακά κάποια στιγμή πέρασε από την εποπτεία του υπουργείου Εμπορίου σ’ αυτή του Υπουργείου Παιδείας, αν και αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο στην εξάπλωση της σε κάθε γειτονιά, ακόμη και σε απομονωμένα χωριά, εκμεταλλευόμενη το «μπάχαλο» μη επαγγελματισμού που επικρατεί στο σύνολο σχεδόν της εκπαιδευτικής κοινότητας του δημόσιου τομέα.

Το νέο σύστημα εισαγωγής στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ως παραγωγός «Φροντιστηριακής» ύλης…

Οι σοφοί της «Σιών» του υπουργείου Παιδείας σήμερα, προεξάρχοντος του μυστακοφόρου κου Κώστα Γαβρόγλου, μετά από κυοφορία αρκετών μηνών, επέλεξαν τελικά το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανακοινώνοντάς το λίγο πριν την Έκθεση Θεσσαλονίκης, δίνοντας με τον τρόπο αυτό «εργαλείο» στον Πρωθυπουργό κο Τσίπρα ώστε να το περιλάβει στις λαϊκές μεταρρυθμιστικές προσπάθειες και δράσεις της Κυβέρνησής του.

Με απλά λόγια θα περιληφθεί το «υποτιθέμενο» νέο Σύστημα Εισαγωγής στο περίφημο κυβερνητικό σλόγκαν «Ήταν Δίκαιο και Έγινε Πράξη», τονίζοντας από την πλευρά του ο κος Τσίπρας την για πρώτη φορά «Ελεύθερη Είσοδο Χωρίς Εξετάσεις» στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Η Κακέκτυπη Αντιγραφή…

Κατ’ αρχή, η δομή του «Νέου Συστήματος Εισαγωγής σε ΑΕΙ & ΤΕΙ», δεν είναι τίποτα νέο και πρωτότυπο, αλλά αντίθετα αποτελούν κακέκτυπη αντιγραφή παλιού συστήματος που καταργήθηκε ως ανεδαφικό και καταστροφικό για τις συνολικές σπουδές του Λυκείου, ενώ το προτεινόμενο σύστημα ενδοσχολικών εξετάσεων της Γ΄Λυκείου είναι κι αυτό κακέκτυπη αντιγραφή από την πρόταση του Vukentra.gr «Το Σχολείο του 21ου Αιώνα» (για να την δείτε κάντε κλικ εδώ).

Ειδικότερα…

α) Ομάδες Προσανατολισμού: Αποτελούν κακέκτυπη αντιγραφή των «Δεσμών» που εισήχθηκαν σαν θεσμός Πανελλαδικών εξετάσεων από τον Απόστολο Κακλαμάνη κατά την δεύτερη θητεία του στο Υπουργείο Παιδείας (9 Μαΐου 1988…). Οι τελευταίες, παρότι έβαζαν για πρώτη φορά τάξη στον αριθμό επιλογών των υποψηφίων για τις σχολές των ΑΕΙ και ΤΕΙ, περιορίζοντας τες σε συγκεκριμένους κύκλους, καταργήθηκαν γιατί θεωρήθηκε ουσία και πράξη ότι είχαν μετατρέψει την Β΄& Γ΄ Τάξη του Λυκείου  σε απέραντο σύστημα «μαύρων» και «λευκών» φροντιστηρίων, απαξιώνοντας ταυτόχρονα το Λύκειο ως σχολική μονάδα παροχής γνώσεων.

β) Ενδοσχολικές εξετάσεις: Κακέκτυπη αντιγραφή της πρότασης του Vukentra.gr «Το Σχολείο του 21ου Αιώνα» - σελίδες 79 – 83 (για να τη δείτε κάντε κλικ εδώ), με τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών εξετάσεων να προσμετρώνται στον τελικό βαθμό απολυτηρίου κατά 40% και τον βαθμό τετραμήνων κατά 60%. Τα κοινά θέματα των εξετάσεων περιορίζονται σε επίπεδο «Ομάδας Σχολείων», δηλαδή σε 4-6 γετνειάζοντα σχολεία με τα θέματα να ορίζονται από ομάδα διδασκόντων και όχι από κάποια τράπεζα θεμάτων, στοιχείο που μειώνει τη αξιοπιστία της συγκεκριμένης διάταξης, κάτι απόλυτα κατανοητό για όσους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο έχουν γνώση της σημερινής κατάστασης στο εκπαιδευτικό σύστημα και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

γ) Εξεταστέα ύλη: Δεν υπήρξε τόλμη προκειμένου να διαφοροποιηθεί το νέο Σύστημα Εξετάσεων και Εισαγωγής σε ΑΕΙ & ΤΕΙ από την σημερινή πρακτική. Παραμένει η ίδια, δηλαδή η εξεταστέα ύλη θα συνεχίσει να καθορίζεται ως αποσπασματικά τμήματα, πολλές φορές χωρίς καμία γνωστική συνάφεια και συνέχεια της διδακτέας ύλης που προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος, παρότι αυξάνονται σε υπερθετικό βαθμό οι διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα, των μαθημάτων που σημειωτέον περιορίζονται υπερβολικά, με τις γνωστές εξαιρέσεις προκειμένου να ικανοποιηθεί και το λαϊκό αίτημα του εκκλησιαστικού παράγοντα (Θρησκευτικά).

δ) Περιορισμός γνώσεων από την Β΄ Τάξη Λυκείου: Οι μαθητές υποχρεώνονται ουσιαστικά να κάνουν την αρχική επιλογή τους για ποια ομάδα Προσανατολισμού θα επιλέξουν από τη Β΄Τάξη του Λυκείου, επί ποινή μάλιστα αποκλεισμού από κάθε διαδικασία επιλογής στην Γ’ Τάξη. Με τον τρόπο αυτό και στην ποιο κρίσιμη νοητικά ηλικία, οι μαθητές οδηγούνται σε μονοτυπία γνώσεων, οριοθετώντας ουσιαστικά και χωρίς πραγματικά γνωστικά και γνωσιακά στοιχεία, την μελλοντική πνευματική, γνωσιακή και επαγγελματική ανέλιξή τους σε συγκεκριμένη κατεύθυνση που δεν θα μπορεί να αλλάξει.

Το νέο απέραντο σύστημα «Μαύρων» και «Λευκών» Φροντιστηρίων, ως υποχρέωση του νέου συστήματος…

Είναι γεγονός και κοινά παραδεκτό ότι στην Δημόσια Εκπαίδευση υπάρχει πλήθος εκπαιδευτικών που εκπληρούν τον όρο «Λειτουργός», εργαζόμενοι με ευσυνειδησία, απόλυτο επαγγελματισμό και αγάπη προσφοράς στους μαθητές τους.

Κοινά παραδεκτό, επίσης είναι ότι η συνολική ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, για πολλούς λόγους με κυριότερο την έλλειψη δυνατότητας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, όχι για την υπαλληλική επάρκειά τους, αλλά αυτή τη γνωσιακή και παιδαγωγική – εκπαιδευτική, είναι πολύ αν όχι πάρα πολύ χαμηλή.

Κανείς και καμία προϊστάμενη αρχή δεν έχει την δυνατότητα να ελέγξει αυτούς τους τρεις παράγοντες στους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, ακόμη και στις περιπτώσεις που είναι πασιφανές έργω και πράξη ότι είναι ακατάλληλοι για τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμη και σε ακραίες καταστάσεις, οι προϊστάμενες αρχές δίνουν λύσεις στα προβλήματα αυτής της μορφής, μεταθέτοντας απλώς αυτούς που θεωρούνται «ακατάλληλοι» σε άλλο σχολείο απ’ αυτό που υπηρετούν, μόνο και μόνο για να εκτονωθεί η κοινωνική αντίδραση που προκαλείται απ΄ την εκπαιδευτική ανεπάρκειά του.

Σε κάθε περίπτωση οι μεν πρώτοι, δηλαδή οι «πραγματικοί Εκπαιδευτικοί» που προσφέρουν θεωρούνται ότι είναι οι μύγες μέσα στο γάλα, οι δε δεύτεροι απλώς διάγουν τον καθημερινό επαγγελματικό βίο τους, διεκδικώντας μάλιστα συνεχώς νέα προνόμια και κυρίως την «μη αξιολόγησή τους».

Το οξύμωρο είναι, ότι οι εκπαιδευτικοί που παρουσιάζονται ως αδιάφοροι και ακατάλληλοι στην σχολική μονάδα, είναι και αυτοί που κατέχουν συνήθως και το ρεκόρ στα «μαύρα» ιδιαίτερα και ενίοτε στην λάθρα διδασκαλία στα οργανωμένα και επίσημα φροντιστήρια. Οι ίδιοι μάλιστα είναι αυτοί που αντί να «ζορίζουν» τους μαθητές τους μέσα στην τάξη που διδάσκουν, να συστήνουν «συμβουλευτικά και από απέραντο ενδιαφέρον» στους μαθητές και γονείς την προσφυγή στην τυπική ή άτυπη φροντιστηριακή εκπαίδευση, προκειμένου όπως αναφέρουν, οι μαθητές να καλύψουν τα «κενά» τους και να μην χάσουν το τρένο της εκπαιδευτικής ανέλιξής τους…

Ο νέος Κύκλος μαθητικών φροντιστηρίων και το αίτιό τους…

Το αναφέραμε και ποιο πάνω. Η βιομηχανία των Φροντιστηρίων και των εξωδιδακτικών βιβλίων αναγεννάτε εφόσον το νέο Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τελικά νομοθετηθεί.

Επιγραμματικά και για να μην επαναλαμβανόμαστε ή κουράζουμε αναφέρουμε τα εξής ως βασικά αίτια:

α) Βαθμός απολυτηρίου ως κριτήριο στην τελική επιλογή υποψηφίων για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ

β) Βαθμός απολυτηρίου για την εισαγωγή-επιλογή τους στα Τμήματα – Σχολές Ελεύθερης Πρόσβασης χωρίς εξετάσεις

γ) Δραματικός περιορισμός μαθημάτων στην Γ΄ Τάξη Λυκείου

δ) Ενδοσχολικές εξετάσεις στα ίδια σχεδόν μαθήματα με αυτά των Ομάδων Προσανατολισμού

ε) Κακή ποιότητα παρεχόμενης εκπαίδευσης από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα…

στ) υπερβολικός και αποσπασματικός περιορισμός εξεταστέας ύλης σε σχέση με την προβλεπόμενη διδακτική από το αναλυτικό πρόγραμμα κάθε μαθήματος


«Δυσάρεστες» Προβλέψεις

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία ή αν θέλετε οικονομικές εκτιμήσεις, οι Έλληνες Γονείς, ξόδεψαν σε ετήσια βάση και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης και μνημονίων το ποσό των 3 δις ευρώ για την φροντιστηριακή εξωσχολική εκπαίδευση των τέκνων-μαθητών τους.

Κατά τις ίδιες εκτιμήσεις, το 40% του ποσού αυτού δαπανάται σε «μαύρα» ιδιαίτερα μαθήματα, ποσοστό τρομακτικό αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτά γίνονται κατά πλειοψηφία από δημόσιους εκπαιδευτικούς.

Τα ποσά αυτά, σύμφωνα με επαΐοντες του χώρου εκτιμάται ότι θα εκτοξευθεί σε δισθεώρητα ύψη, αμέσως μετά την εφαρμογή του νέου Συστήματος Πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Να σημειώσουμε ότι πάγια συμβουλή των εκπαιδευτικών προς τους γονείς «αδύνατων» γνωσιακά μαθητών είναι η προσφυγή στα «ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ» και όχι στα οργανωμένα φροντιστήρια.

Οι οφελούμενοι…

Σε κάθε περίπτωση τέσσερεις τομείς ή αν θέλετε ενδιαφερόμενοι αναμένεται να ωφεληθούν από την προβλεπόμενη έκρηξη της εξωσχολικής φροντιστηριακής εκπαίδευσης.

1) Οι «ασχολούμενοι» και απασχολούμενοι με τα «μαύρα» ιδιαίτερα, είτε δημόσιοι, είτε ιδιώτες εκπαιδευτικοί

2) Οι συγγραφείς και εκδότες εξωσχολικών φροντιστηριακών εκπαιδευτικών βοηθημάτων (βιβλίων)

3) Τα οργανωμένα Φροντιστήρια που λειτουργούν νόμιμα με αυστηρά ολιγομελή τμήματα και τέλος

4) Οι ιδιώτες σχολάρχες, που θα δουν το μαθητικό δυναμικό τους να αυξάνει, αφού έτσι κι αλλιώς ενσωματώνουν στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες που παρέχουν και Μελέτη Μαθητών (Κέντρα Μελέτης ή αλλιώς Φροντιστηριακή υποστήριξη).

Οι μεγάλοι χαμένοι της υπόθεσης αναμένεται να είναι:

α) Οι μαθητές που μετατρέπονται σε ζόμπι αποστήθισης αποστειρωμένων γνώσεων χωρίς καμία μάλιστα διαφορετική επιλογή

β) Οι γονείς που θα κλιθούν να εκταμιεύσουν τεράστια ποσά για την εξωσχολική φροντιστηριακή εκπαίδευση των γόνων τους και

γ) Η δημόσια Εκπαίδευση που συνεχίζει να καταρρέει χωρίς καμία ελπίδα ανάκαμψης.

Επιμύθιο…

Ο μυστακοφόρος και σεβάσμιος συνταξιούχος Καθηγητής κος Γαβρόγλου, είπε και ελάλησε. Το «λαλαμά» του θα το επαναλάβει το Σάββατο ή μήπως τη Κυριακή ο Πρωθυπουργός κος Τσίπρας με την προσθήκη «ΗΤΑΝ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΠΡΑΞΗ».

Ανεξάρτητα από τι εμείς ως «κακόπιστοι» και «ελεηνολογούντες» αναφέραμε ποιο πάνω, πρόκειται για πράξη ανάπτυξης ενός πολύ ευαίσθητου τομέα της Ελληνικής Οικονομίας, αυτή της τυπικής ή μαύρης Φροντιστηριακής Εκπαίδευσης.

Ίσως αυτό να είναι και ο βασικός στόχος των εξαγγελιών των κ.κ. Γαβρόγλου & Τσίπρα. Πιθανόν δε αυτός να είναι και ο λόγος που ο κος Γαβρόγλου αρχίζει αν λαμβάνει και το προσωνύμιο «ΙΣΟΠΕΔΩΤΗΣ».

Για τα υπόλοιπα στο μέλλον, όταν και αν το προτεινόμενο νέο «Σύστημα Πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» λάβει την τελική μορφή του ερχόμενο στην Ελληνική Βουλή, όπως προαναγγέλθηκε.

Ακολουθεί η παρουσίαση του νέου «Συστήματος Πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», όπως αυτό ανακοινώθηκε από τον κο Γαβρόγλου.

«Διογένης ο Κρατών και τον Φανόν»

Vukentra.gr

-----------------------

Tο προτεινόμενο νέο «Σύστημα Πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»

"Εμείς θέλουμε να το ψηφίσουμε αλλά καταλαβαίνετε ότι οι ρυθμίσεις αυτές  ως αρχιτεκτονική θα παραμείνουν ως έχουν. Και η πρώτη «εφαρμογή» τους θα είναι από τον Ιούνιο του 2019 και  μετά που τα παιδιά θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό", ανάφερε κατά την παρουσίασή του, χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας, ενώ σημείωσε ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα ψηφιστεί το Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και οι αλλαγές στο Λύκειο.


Οι κύριες αλλαγές συνοψίζονται στα εξής:

Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.

Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη αφ' ενός γιατί από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας και αφ' ετέρου γιατί με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων. Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.

Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.

Το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της Οικονομίας.

Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.

Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).

Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.

Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα. Αυτό δε σημαίνει ανάλογη αύξηση της διδακτέας/εξεταστέας ύλης. Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα, αλλά σε καμία περίπτωση αναλογικά με την αύξηση ωρών. Στόχος είναι να υπάρχει ο χρόνος ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να διδάσκουν σωστά και οι μαθητές να μπορούν να εμπεδώσουν την ύλη κάθε μαθήματος.

Τέλος για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μία για
κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του, για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κλπ.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, το νέο πρόγραμμα της Γ ́ Λυκείου διαμορφώνεται ως εξής:



Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα, τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ ́ Λυκείου.

Η αναβάθμιση του απολυτηρίου επιτυγχάνεται επίσης και από το ότι ο βαθμός του απολυτηρίου συμμετέχει στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ για όσους υποψήφιους επιλέξουν να λάβουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Η παρέμβαση στο σύστημα εισαγωγής

Στόχος του νέου συστήματος εισαγωγής, είναι να εγκαινιάσει μία διεθνώς εγκαθιδρυμένη πρακτική που είναι αυτή της ελεύθερης πρόσβασης και με αυτόν τον τρόπο να δώσει βαθμιαία σε όλο και περισσότερους νέους τη δυνατότητα να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας με μόνο εισιτήριο το αναβαθμισμένο απολυτήριο του Λυκείου και να μπορούν να σπουδάζουν στον επιστημονικό τομέα που επιθυμούν.

Τα χαρακτηριστικά του συστήματος, που για πρώτη φορά αρχίζει να εδραιώνει την ελεύθερη πρόσβαση, έχουν ως εξής:

1. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Να σημειωθεί ότι οι μαθητές που δε θα υποβάλουν την Α ́ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι ούτε πολύ μικρότερος, ούτε πολύ μεγαλύτερος. Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους. Η συμπλήρωση αυτή μάλιστα της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β ́ Λυκείου. Με τον τρόπο αυτόν θα προηγείται η ενημέρωση και η συμβουλευτική και θα ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Σ' αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, γνωρίζοντας τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, θα μπορούν να τους προσανατολίσουν καταλλήλως.

2. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

3. Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

4. Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:

(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,

(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

5. Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

6. Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της κατηγορίας (1) δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν
συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση. Η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στη δήλωση του Ιουλίου μπορεί:

(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙμέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,

(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στη δήλωση του Ιουλίου, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτηρίου της Γ ́ Λυκείου.

7. Για τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές, ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου. Η ποσόστωση αυτή προτείνεται να ισχύσει το πρώτο έτος εφαρμογής του νέου συστήματος, δηλ. στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020. Όσο το σύστημα καθιερώνεται και ενισχύεται, το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου θα αυξάνεται σταδιακά.

Το παρακάτω σχήμα απεικονίζει την όλη διαδικασία:


Τονίζεται ότι, μετά την οριστικοποίηση των επιλογών του Φεβρουαρίου δε μπορεί να γίνει καμιά περαιτέρω αλλαγή.

Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές δε θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Σημαντικές διευκρινίσεις:

1. Το σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την Γ’ Λυκείου του 2019-2020 και οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα εισαχθούν σε Τμήματα που θα έχουν τον ελάχιστο αριθμό των 8 μελών Δ.Ε.Π., που εξασφαλίζουν την αυτοδυναμία τους, θα έχουν ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών και θα έχουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.

2. Οι μαθητές που επέλεξαν τις πανελλαδικές, μετά τις εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών τους της τελικής επίδοσης, υποχρεούνται τον Ιούλιο του 2020, μετά τις πανελλαδικές, να συμπληρώσουν εκ νέου το μηχανογραφικό και να θέσουν όσες επιλογές Τμημάτων επιθυμούν, ασχέτως του περιεχομένου του πρώτου μηχανογραφικού και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής, συνυπολογίζοντας και τον βαθμό του απολυτηρίου. Για τους παλαιότερους αποφοίτους δεν προτείνεται να λογίζεται το απολυτήριο, δεδομένου ότι όταν αποφοίτησαν δεν υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη. Συνεπώς οι υποψήφιοι αυτοί συμμετέχουν κανονικά στις πανελλαδικές εξετάσεις όπως και σήμερα.

3. Στα Τμήματα που απαιτούν την εξέταση κάποιου ειδικού μαθήματος (ξένες φιλολογίες, Τμήματα με σχέδιο, ΤΕΦΑΑ κτλ.) η εξέταση του ειδικού μαθήματος θα γίνεται μόνο σε πανελλαδικές εξετάσεις ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω ΤΕΠ ή πανελλαδικών εξετάσεων. Συνεπώς αν κάποια από τα εν λόγω Τμήματα προκύψει ότι ανήκουν στα ΤΕΠ μετά την Α’ δήλωση, οι υποψήφιοι οι οποίοι τα έχουν δηλώσει και θέλουν να εισαχθούν σε αυτά χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, θα έχουν την υποχρέωση να εξετάζονται πανελλαδικά μόνο στα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα και να επιτυγχάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη επίδοση, ώστε να ένα εξασφαλίσουν την είσοδό τους στα εν λόγω Τμήματα με το απολυτήριο τους.

Ακολουθεί συγκριτικός πίνακας μεταξύ όσων σήμερα ισχύουν και των αλλαγών που προτείνονται:



Vukentra.gr

-------------

Το Vukentra.gr είναι απολύτως ανεξάρτητο, δεν στηρίζεται από κανένα & σε κανένα και βασίζεται μόνο στους αναγνώστες του. Αν σας αρέσει, διαδώστε το και ακόμη στηρίξτε το, πατώντας πάνω στις διαφημίσεις της Coogle που είναι και το μόνο πενιχρό μελλοντικό έσοδό του…. Η σύνταξη σας ευχαριστεί εκ των προτέρων….

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "