Χωροταξικό και άλλα: Η επερχόμενη κατάρρευση σχολικών μονάδων – Αίτια και αιτιατά…

Κατηγορία: Εκπαιδευτικά Β/θμια Γενική


Προεκλογική περίοδο έχουμε, έστω κι αν υπάρχει ακόμη τυπικά ένας ολόκληρος χρόνος, και ο Υπουργός Παιδείας κος Κώστας Γαβρόγλου, πιστός στην συνήθεια των «θα», των ελλήνων πολιτικών, υπόσχεται πάλι τον διορισμό 10.000 μονίμων (έπεσε στο μισό από τις 20.000) εκπαιδευτικών, αρχής γενόμενης από τον ερχόμενο Οκτώβριο αυτή την φορά, κάτι που επιβεβαίωσε με δηλώσεις του και ο «άρχων» της Επαγγελματικής, υφυπουργός κ. Μπαξεβανάκης.

Συγχρονισμένα, στις δηλώσεις αυτές και τα μέλη των εκπαιδευτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων (ΟΛΜΕ, κλπ) και οργανώσεων, κομματικών και μη, που απαιτούν εδώ και τώρα τον διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών, για την κάλυψη των κενών που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες, όπως ισχυρίζονται.

Από την άλλη, καμία δήλωση τους για συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων πέρα από απ’ τις μεταφορές και συγχωνεύσεις Τομέων και Τμημάτων ειδικοτήτων στα σχολεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Παρόλα αυτά, η στήλη γνωρίζει, ότι στα συρτάρια των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και των αρμόδιων Διευθύνσεων του υπουργείου Παιδείας, υπάρχουν ήδη «ΠΙΝΑΚΕΣ», συγχωνεύσεων, καταργήσεων και σμίκρυνσης σχολείων, Τομέων και Ειδικοτήτων για όλους τους τύπους σχολείων της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, εκτός αυτών που αφορούν την νηπιακή, η οποία αναμένεται να αναπτυχθεί στο πραγματικό μέγεθός της τα αμέσως επόμενα χρόνια. Εξάλλου αυτή είναι και το μόνο τμήμα του εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο υπάρχει πραγματική έλλειψη μονίμων εκπαιδευτικών.

Η «πενία», όμως φέρνει γκρίνιες και παράπονα, που σε ότι αφορά την γενική εκπαίδευση (Γυμνάσια και Λύκεια) και την στοιχειώδη (Νηπιαγωγεία & Δημοτικά), έχουν ως αίτιο το περίφημο «χωροταξικό», δηλαδή την υποχρεωτική κατανομή στα σχολεία αυτής της κατηγορίας των μαθητών, ανάλογα με την απόσταση της κατοικίας τους από τη σχολική μονάδα και αντίθετα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, το βασικό αίτιο είναι η διατήρηση ή η κατάργηση Τομέων και Ειδικοτήτων, στην Β΄ και Γ΄ Τάξη…

Τα πραγματικά, όμως, αίτια της μείωσης του μαθητικού δυναμικού στις σχολικές μονάδες είναι άλλα, αίτια που τόσο οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι Περιφερειακοί και το υπουργείο Παιδείας γνωρίζουν, όπως τα γνωρίζουν και οι συνδικαλιστικοί παράγοντες του κλάδου, ο καθένας, όμως από την πλευρά του και για δικούς του λόγους δεν δημοσιοποιεί…

Κι’ αυτό γιατί τυχόν παραδοχή αυτών των πραγματικών αιτίων, εκ μέρους τους, θα πρέπει να μετουσιωθεί ταυτόχρονα στην παραδοχή ότι ο αριθμός σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, είναι σε αρνητική αντιστοιχία με το μαθητικό δυναμικό και χρίζει μειώσεων…


Ας τα πάρουμε όμως με την σειρά…

Μαθητικό δυναμικό: Δραματική μείωση…

Κατά πρώτον, το μαθητικό δυναμικό όλης της χώρας βαίνει συνεχώς μειούμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το μαθητικό δυναμικό της χώρας παρουσίασε μείωση το 2010 σε σχέση με το 2000 κατά 30%, ενώ από το 2010 έτος στο οποίο η Ελλάδα μπήκε στην μνημονιακή κρίση και μέχρι το 2016 για το οποίο υπάρχουν στοιχεία, η μείωση έφθασε στο μετεωρικό ποσοστό 40%. Κι όλα αυτά την στιγμή που οι «εταίροι» του υπουργείου Παιδείας ζητούν και μιλούν για νέους διορισμούς εκπαιδευτικών.

Οι λόγοι για την δραματική αύξηση του μαθητικού δυναμικού είναι πολλοί και για τα επόμενα τουλάχιστον χρόνια μη αναστρέψιμοι, κάτι που εκ των πραγμάτων θα έχει επίδραση, αρνητική και αρκετά σοβαρή στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας και οι οποίοι λόγοι είναι:

α) Υπογεννητικότητα: Τα νέα ζευγάρια, ή μάλλον οι νέες γενιές δεν γενούν πλέον με την συχνότητα και τον αριθμό του παρελθόντος. Οι λόγοι είναι πολλοί και κυρίως η οικονομική ανασφάλεια που αισθάνονται, η αύξηση του κόστους της προσωπικής ζωής που πλέον έχει ξεφύγει από τον λιτό τρόπο διαβίωσης των προηγούμενων γενιών και η «ελλειμματικότητα» στην ποιότητα εκπαίδευσης που παρουσιάζει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, γεγονός που οδηγεί τους νέους γονείς να στρέφονται στο ενισχυτικό ρόλο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, σε όλες τις μορφές της, σωστές ή παρασιτικές.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, οι Έλληνες γονείς δαπανούν μόνο για την επιπλέον ιδιωτική εκπαίδευση που παρέχουν (φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, κλπ) στα παιδιά τους, περισσότερα από 3 δις το χρόνο, ποσό τεράστιο ακόμη και για χώρες με πενταπλάσιο πληθυσμό από την δική μας.

Ακόμη, να προστεθεί ότι κι αυτή η γλίσχρα βοήθεια του κοινωνικού Κράτους προς τους γονείς, -επιδόματα, κλπ-, έχει πλέον, στα πλαίσια της δημιουργίας «πλεονασμάτων», σχεδόν μηδενισθεί, ακόμη και για αυτούς που ονομάζονται ήρωες γονείς, τους πολύτεκνους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, του πόσο η οικονομική ανασφάλεια της μνημονιακής εποχής αυξάνει την υπογεννητικότητα, είναι αυτό που αρκετές φορές έχει επαναλάβει ως γεγονός η στήλη. Οι αστικοποιημένοι Ρομά της Αγίας Βαρβάρας Αττικής, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της οικείας Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης, έχουν πλέον σταματήσει να τεκνοποιούν περισσότερα από 2 παιδιά το κάθε ζευγάρι, σε αντίθεση με το παρελθόν που ο μέσος όρος ήταν τέσσερα.

β) Φυγή των οικονομικών μεταναστών: Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και έως το τέλος της πρώτης του 21ου αιώνα, η χώρα δέχθηκε ένα τεράστιο πλήθος οικονομικών τεράστιο πλήθος μαθητών να βρει θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας και μάλιστα σε μειονεκτική θέση το τελευταίο, αφού καμία κρατική υπηρεσία δεν είχε προβλέψει αυτή τη βιαία αύξηση του μαθητικού δυναμικού στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, με τελική διαπίστωση ότι οι δομές του (σχολικές εγκαταστάσεις, κλπ) ήταν ανεπαρκείς για τις νέες συνθήκες.

Αυτό που ακολούθησε, είναι και το κυριότερο αίτιο της κατάστασης και της παθογένειας που παρουσιάζει σήμερα η Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση. Άκριτες προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και κατασκευή σχολικών εγκαταστάσεων όπου υπήρχε ελεύθερο οικόπεδο, κυρίως στις αστικές περιοχές, ενώ στην επαρχεία σχεδιάστηκαν και κατασκευάσθηκαν τεράστια σχολικά παραδείγματα το Άγιο Ιωάννη Θεολόγο στο Περιστέρι.

Η μνημονιακή, όμως, κρίση και η δραματική μείωση της αγοράς εργασίας (ανεργία) που αυτή επέφερε, σε συνδυασμό με την τεράστια πτώση των εργασιακών αμοιβών, είχε σαν αποτέλεσμα, όχι μόνο να κοπή η ροή νέων οικονομικών μεταναστών από την Αλβανία, αλλά και την φυγή όλων, όσων δεν είχαν αποκτήσει τα προηγούμενα χρόνια της παραμονής τους στη χώρα σταθερές οικονομικές βάσεις και περιουσιακά στοιχεία.

Σε ότι αφορά, το 10% περίπου από τον αρχικό αριθμό οικογενειών που παρέμειναν στη χώρα, τα παιδιά τους, χρησιμοποιούν πλέον το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως αυτό της επαγγελματικής (ΕΠΑΛ) σαν μηχανισμό εξασφάλισης της οικογενειακής κάρτας παραμονής και μόνο, όντας ουσιαστικά βαρίδια για τα σχολεία που παρακολουθούν.

Σε ότι αφορά τις άλλες εθνότητες των οικονομικών μεταναστών και κυρίως αυτούς αφρικανικής ή ασιατικής προέλευσης και καταγωγής, η τάση τους να δημιουργούν, για πολλούς λόγους, γκέτο, επηρεάζει αυξητικά το μαθητικό δυναμικό του στενού αστικού κύκλου που διαβιούν, κυρίως γύρω από το κέντρο των Αθηνών, αν και οι περισσότεροι επιδεικνύουν αδυναμία προσαρμογής και ενσωμάτωσης στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα, με αποτέλεσμα η πολιτεία να αναγκασθεί στην ίδρυση και λειτουργία διαπολιτισμικών σχολείων.

Υπερπληθυσμός σχολείων σε κοντινές αποστάσεις…

Δεύτερος σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την βιωσιμότητα των σχολείων, κυρίως στις αστικές περιοχές, είναι η κατά το παρελθόν άκριτη κατασκευή σχολικών εγκαταστάσεων σε κάθε ελεύθερο οικόπεδο που μπορούσε να αποκτήσει το Δημόσιο για τον σκοπό αυτό. Κι αυτό γιατί, όπως συνήθως συμβαίνει για όλους τους τομείς του Ελληνικού κράτους, έλειψε και λείπει ο μακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός στον τομέα αυτό.

Αποτέλεσμα, σχολεία, ιδρύθηκαν και κατασκευάσθηκαν ή ακόμη επεκτάθηκαν, το ένα δίπλα στο άλλο ή το ένα πάνω στο άλλο, χωρίς καμία ουσιαστική μελέτη για το προβλεπόμενο μαθητικό δυναμικό στο απώτερο μέλλον. Ένα από τα ποιο χαρακτηριστικά παραδείγματα για αυτό το φαινόμενο είναι η εκπαιδευτική Περιφέρεια Γ΄Αθήνας, για την οποία η στήλη έχει ασφαλή στοιχεία, Περιφέρεια που για όσους δεν γνωρίζουν περιλαμβάνει τα εκπαιδευτικά συστήματα της Α/θμιας και Β/θμιας των Δήμων Αιγάλεω. Αγίας Βαρβάρας, Χαϊδαρίου, Περιστερίου, Πετρούπολης, Ιλίου και Αγίων Αναργύρων - Καματερού.

Πρόκειται, όπως γίνεται αντιληπτό, για την Δυτική Αθήνα και μάλιστα για το ποιο λαϊκό κομμάτι της, περιοχή που κάποιος, έχοντας την παλιά γνώση θ’ έλεγε ότι συνεχίζει να τηρεί την παράδοση της τεκνοποίησης περισσότερων από δύο τουλάχιστον παιδιά κατά μέσο όρο. Αμ δε!!!

Σύμφωνα με στοιχεία, που η στήλη έχει γνώση, στις περισσότερες σχολικές μονάδες της Α/θμιας Εκπαίδευσης και των 7 αναφερθέντων Δήμων, υπάρχει πλέον απτό πρόβλημα επάρκειας του μαθητικού δυναμικού τους, σε ορισμένες μάλιστα περιοχές τους, το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα αρνητικό. Η πρόβλεψη είναι ότι τα αμέσως επόμενα χρόνια, αρχής γενόμενης, αμέσως μετά τις εκλογές προεκλογικά τίποτα δεν γίνεται στην Ελλάδα), η πολιτεία θα αναγκαστεί να κλείσει-συγχωνεύσει αρκετές σχολικές μονάδες αυτής της βαθμίδας, προκειμένου αυτές που θα παραμείνουν να λειτουργούν με ικανοποιητικό αριθμό μαθητών.

Αυτό το φαινόμενο, είναι αυτονόητο ότι έχει και θα έχει επίδραση στην βαθμίδα που ακολουθεί (Γυμνάσιο – Λύκειο), ανεξάρτητα από τα μαγικά «μαγειρέματα» του χωροταξικού (περισσότερα γι’ αυτό σε επόμενη ενότητα) με τα οποία οι αρμόδιες οικείες Διευθύνσεις προσπαθούν προς το παρόν να εξισορροπήσουν τα πράγματα.

Το παράδειγμα της «Χωράφας» (περιοχή Ιεροθέου) Περιστερίου, στην οποία ιδρύθηκαν, κατασκευάσθηκαν και λειτουργούν τρία Γυμνάσια σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 300 μέτρων είναι πολύ χαρακτηριστικό, με την επισήμανση ότι και τα τρία αυτά σχολεία, «αντλούν» μαθητές από τον ίδιο αστικό κύκλο.

ΕΠΑΛ με ίδιους τομείς και ειδικότητες…

Τρίτος και αυτός πολύ σημαντικός παράγοντας, σε ότι αφορά κυρίως τα σχολεία της Επαγγελματικής, είναι η άκριτη ίδρυση σχολείων σε πολύ κοντινές μεταξύ τους αποστάσεις και η χωρίς καμία σοβαρή μελέτη ίδρυση Τομέων και ειδικοτήτων στα σχολεία αυτά.

Παράδειγμα, στο (νέο) κτίριο-τέρας στο βορειοδυτικό άκρο της πόλης του Περιστερίου, στον Άγιο Ιωάννη Θεολόγο, λειτουργεί πλέον ένα ΕΠΑΛ, ενώ εξετάζεται η μεταφορά –μετεγκατάσταση σ’ αυτό άλλων τριών, ενός ημερησίου και δύο Εσπερινών. Σε απόσταση, όχι μεγαλύτερη του 1.5 χιλιομέτρου λειτουργεί το ΕΠΑΛ Αγίων Αναργύρων, κι αυτό σε νεόκτιστο σχετικά δημόσιο κτίριο. Το σημαντικό δεν είναι η μικρή σχετικά απόσταση μεταξύ τους, αλλά το γεγονός ότι οι Τομείς και ειδικότητες που λειτουργούν στα δύο αυτά σχολεία είναι σχεδόν ίδιες.

Προσεκτική ανάλυση, για όλα τα σχολεία (ΕΠΑΛ) της επαγγελματικής στην Γ΄ Αθήνας δείχνει ότι το φαινόμενο των κοινών σχεδόν Τομέων και Ειδικοτήτων τα αφορά συνολικά, ακόμη κι αν συγκρίνει κανείς τα στοιχεία αυτά μόνο για τα 4 εσπερινά ΕΠΑΛ που λειτουργούν σε όλη την εκπαιδευτική περιφέρεια.

Όλα αυτά προκαλούν παρενέργειες, που αν συνέβαιναν σε άλλη χώρα θα είχαν προκαλέσει την επέμβαση της δικαιοσύνης για τα αδικήματα της παράβασης καθήκοντος και της συνέργειας στην διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, παρά τις προβλέψεις του νόμου που άλλα ορίζει.

Συγκεκριμένα, η σημερινή κατάσταση τουλάχιστον στα σχολεία της Γ΄Αθήνας ή μάλλον σε ορισμένα απ’ αυτά, είναι για ορισμένους Τομείς και Ειδικότητες, τραγική σε ότι αφορά τον αριθμό των μαθητών, αλλά παρόλα αυτά, παρουσιάζονται και κενά εκπαιδευτικών που απαιτούν την έλευση με απόσπαση, μετάθεση ή διορισμό νέων.

Φαινομενικοί αριθμοί μαθητών σχολείων Επαγγελματικής…


Για όσους βρίσκονται «εντός των τοιχών», είναι κοινό μυστικό ότι πολλά τμήματα (τάξεις) αυτών των Τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ της Γ’ Αθήνας, για τα οποία η στήλη έχει γνώση, λειτούργησαν με πλασματικούς αριθμούς μαθητών, σε σημείο μάλιστα, όπως διαπιστώθηκε σε ένα απ’ αυτά σε ημερήσιο ΕΠΑΛ, οι πραγματικοί μαθητές να μην ξεπέρασαν τους 5 με φερόμενους ω τακτικούς παρακολουθούντες τους 14, σε άλλο τμήμα, εσπερινού ΕΠΑΛ, οι πραγματικοί μαθητές ουδέποτε κατά την διάρκεια της χρονιάς δεν ξεπέρασαν τους τρεις, με την τυπική δύναμη του να φέρεται στους 11-14 μαθητές, ενώ ολόκληρη σχολική μονάδα έδινε κατά την διάρκεια του σχολικού έτους συνολικό αριθμό μαθητών 189, ενώ οι πραγματικοί μαθητές, δηλαδή αυτοί που έστω και με πολλές απουσίες δεν ξεπέρασαν ποτέ τους 78-85.

Στο συγκεκριμένο μάλιστα σχολείο, στην αρχή του έτους είχε ορισθεί και υποδιευθυντής, που στην συνέχεια και με την ολοκλήρωση του 1ου τετραμήνου καταργήθηκε με πράξη του οικείου ΠΥΣΔΕ, ως μην καλύπτον τα τυπικά στοιχεία επιλογής και ορισμού (αριθμός μαθητών και τμημάτων) που ορίζει ο νόμος.

Ας μην εξεγερθεί, κανείς αναγνώστης και ενδιαφερόμενος για την αλήθεια των πραγμάτων, με όσα αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους. Το αληθές των όσων αναφέρθηκαν προηγουμένως, είναι εύκολο να διαπιστωθεί, απ’ οποιονδήποτε, ακόμη και κακόπιστο αναγνώστη. Αρκούν δύο στοιχεία:

α) Ποια είναι η σχέση του των εγγεγραμμένων και τυπικά «παρακολουθούντων» μαθητών με τον αριθμό των μαθητών που συμμετείχαν στις τελικές προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις του σχ. έτους και

β) Ποιοι και πόσοι «μαθητές» φέρεται να εγγράφονται κατ’ έτος στις τάξεις αυτές, χωρίς να συμμετέχουν ποτέ στις τελικές προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις κάθε σχ. έτους (κατά κανόνα συνεχίζουν να είναι τα ίδια άτομα, αλλάζοντας ενίοτε Τομείς και ειδικότητες).

Το «ωραίο» είναι ότι η αρμόδια Διεύθυνση, τα γνωρίζει όλα αυτά κατά κάποιο τρόπο, αφού παρότι έχει τα σχετικά εργαλεία να πιστοποιήσει τέτοια φαινόμενα για ευνόητους λόγους δεν αντέδρασε και δεν αντιδρά. Δεν αντέδρασε π.χ. στην τακτική σχολικών μονάδων να μην καταχωρούν άμεσα στο MySchool τις απουσίες μαθητών και να μην χαρακτηρίσουν στο τέλος του 1ου τετραμήνου τους μαθητές τους σε παρακολουθούντες και «μη παρακολουθούντες», σύμφωνα με την υποχρεωτικής εφαρμογής Εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, όπως και αποδέχθηκε την μη επίσημη δήλωση και καταχώριση των ημερών κατάληψης των σχολικών μονάδων, από τους Διευθυντές τους, παρότι αυτό ήταν τις πάσι γνωστό.

Στην πράξη, βέβαια, αυτό αποτελεί διοικητικό μνημείο μη εφαρμογής των νόμων και σκάνδαλο άνισης και μη ισόνομης μεταχείρισης Διευθυντών και σχολικών μονάδων που είτε ευθέως, είτε παραπλανητικά αρνήθηκαν να εφαρμόσουν τον νόμο, σε σχέση με τους Διευθυντές που τήρησαν κατά γράμμα όσα ορίζει η πολιτεία. Το ίδιο και για τους εκπαιδευτικούς, που είδαν ξαφνικά το διδακτικό τους ωράριο να μειώνεται και την οργανικότητα της θέσης τους να βρίσκεται πλέον σε εκκρεμότητα.

«Χωροταξικό», Διαφάνεια και μυστικοί υπολογισμοί…


Τέταρτος και ιδιαίτερης επιρροής παράγοντας, είναι το περίφημο «Χωροταξικό», δηλαδή η κατανομή των μαθητών σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, ανάλογα με τον τόπο κατοικίας τους, η οποία γίνεται από τις οικείες Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με την ΥΑ Φ 353.1/324/105657/Δ1/8.10.2002 (Φεκ 1340Β΄/16.10.2002), το ΠΔ 104/79 και την Γ2?1058/21.6.82 Εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ, η κατανομή των μαθητών (αποφοίτων δημοτικού) στην πρώτη Τάξη του Γυμνασίου, όπως και των αποφοίτων Γυμνασίου στην Α΄Τάξη των Λυκείων (εκτός από τα ΕΠΑΛ) γίνεται με αποφάσεις του οικείου Διευθυντή Β/θμιας Εκπαίδευσης που ορίζουν είτε χωροταξικό αστικό περιβάλλον με τις διευθύνσεις κατοικίας των μαθητών (για να δείτε μία τέτοια κάντε κλικ εδώ), είτε των Δημοτικών σχολείων προέλευσης τους (για να δείτε μία τέτοια κάντε κλικ εδώ).

Οι αποφάσεις αυτές δημοσιεύονται στο Διαύγεια, κοινοποιούνται όλες στις σχολικές μονάδες που αφορούν και αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της οικείας Διεύθυνσης, όπως π.χ. πράττει η Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Β΄Αθήνας (η διεύθυνση της ιστοσελίδας της συγκεκριμένης Διεύθυνσης είναι: http://srv-dide-v-ath.att.sch.gr).

Να σημειώσουμε, βέβαια, ότι οι γονείς των μαθητών, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν την μεταγραφή του τέκνου τους σε άλλο σχολείο επιλογής τους, αυτό, όμως παραμένει πάντοτε υπό την αίρεση της έγκρισής από τον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, που συνήθως εξετάζει τα αριθμητικά δεδομένα των τάξεων που δημιουργούνται στο πρώτο σχολείο και στο σχολείο που ζητείται να μεταγραφή ο μαθητής, προκειμένου να μην υπάρξει είτε ελλειμματικός αριθμός, είτε πλεονασματικός στις δημιουργούμενες τάξεις των δύο σχολείων, σε σχέση με τα όρια που ορίζει ο νόμος, γεγονός που πέραν των άλλων διαταράσσει και τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Καταγγελίες, όμως, που έφθασαν στην στήλη, αναφέρουν ότι η μόνη Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης που δεν τηρεί τους κανόνες διαφάνειας στο «χωροταξικό» της είναι η Γ΄Αθήνας, στην οποία σύμφωνα με αυτές, ο αριθμός των εγγραφών στην Α΄Τάξη των Γυμνασίων (η στήλη εικάζει ότι το ίδιο γίνεται και για την Α΄Τάξη των Λυκείων) ανακοινώνεται τηλεφωνικά στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, από τις διοικητικές υπηρεσίες της Διεύθυνσης, χωρίς καμία αναφορά στα σχολεία προέλευσης των μαθητών ή τις οδούς κατοικίας τους.

Έρευνα της στήλης, στα σχολεία της εκπαιδευτικής περιφέρειας, έδειξε ότι αυτή η πρακτική είναι πάγια εδώ και αρκετά σχολικά έτη, ενώ δεν δίνεται καμία επεξήγηση και αιτιολόγηση για τα κριτήρια με τα οποία ορίζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, ο αριθμός των μαθητών που κατανέμονται σε κάθε σχολική μονάδα, ενώ δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα της, ούτε οι σχετικές αποφάσεις δημοσιεύονται στο Διαύγεια, αν και για το τελευταίο η στήλη διατηρεί μικρές επιφυλάξεις.

Στην πράξη, αν και αυτή η κατανομή επηρεάζει εκ των πραγμάτων τόσο την οργανικότητα των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες, την δημιουργία προϋποθέσεων θέσης υποδιευθυντή/ων, κλπ, και συνολικά το «μέγεθος» και την ποιότητα της σχολικής μονάδας, δεν γίνεται γνωστή, παρά μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους, κάτι που στο άμεσο μέλλον θα επιπτώσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης, όπως και στο νέο κύμα συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων που επέρχεται νομοτελειακά.

Το γιατί ακολουθείται από την Δ/νση Β/θμιας Γ΄Αθήνας, αυτή η μη διαφανής πρακτική, είναι άγνωστο και μόνο τα στελέχη τους μπορούν να το απαντήσουν…

Επιμύθιο

Κακά τα ψέματα, η μοίρα των σχολικών μονάδων και μερίδας εκπαιδευτικών είναι «προδιαγεγραμμένη», ανεξάρτητα από το τι προπαγανδίζουν για ευνόητους λόγους οι κ.κ. του Υπουργείου Παιδείας.

Το μόνο ερώτημα που απομένει να απαντηθεί τις πράγμασι, δεν είναι το «αν θα κλείσουν», αυτά που η μοίρα τους είναι ήδη καθορισμένη, αλλά το «πότε». Φυσικά και θα παρασύρουν μαζί τους και τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών, αφού και ο νόμος ορίζει ότι στην περίπτωση που ένα σχολείο παύει να λειτουργεί, καταργούνται και οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτό.

Η κατάσταση είναι τόσο τραγική, που για να αντιστραφεί ή καλύτερα να σταθεροποιηθεί στα υπάρχοντα δεδομένα, αριθμητικά και μη, θα πρέπει να περάσουν πλέον δεκαετίες. Σ’ αυτό θα πρέπει να προσαρμοσθούν τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποί τους και να σταματήσει η φάμπρικα της προβολής του αιτήματος για νέους διορισμούς.

Ίσως, η ΛΥΣΗ, για την βελτίωση της θέσης των εκπαιδευτικών και της μείωσης του αριθμού των σχολείων που αναμένεται τα επόμενα χρόνια να κλείσουν λόγο έλλειψης ή μικρού αριθμού μαθητών, είναι η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης που σταδιακά θα επιφέρει μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη και μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.

Αυτό, όμως είναι και το ποιο «πικρό» ποτήρι που θα πρέπει να αποδεχθούν οι εκπαιδευτικοί και κυρίως οι συνδικαλιστικοί ηγήτορες τους, αφού θα πρέπει να απεκδυθούν των ιδεοληψιών τους «περί τιμωρητικής αξιολόγησης». Βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, χωρίς αξιολόγηση όλοι γνωρίζουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει. Κι’ ελλείψει αυτής κανένας «ηγεμόνας» του υπουργείου Παιδείας δεν θα τολμήσει ποτέ να δώσει στους εκπαιδευτικούς «αμοιβές» του τύπου, μείωση αριθμού μαθητών ανά Τάξη και μείωση του διδακτικού ωραρίου τους.

Η μόνη σταθερά απ’ εδώ κι εμπρός είναι ότι «ο αριθμός των μαθητών βαίνει μειούμενος χωρίς καμία ένδειξη ότι η τάση αυτή μπορεί να αναστραφεί». Κι αυτό προδικάζει τις εξελίξεις που αργά και σταθερά θα επέλθουν στο άμεσο, τι κοντινό ή το απώτερο μέλλον, αλλά νομοτελειακά θα επέλθουν.

Σε ότι, όμως, αφορά την ίση μεταχείριση, την ισονομία στην διαχείριση σχολείων και εκπαιδευτικών και στην ισόνομη αντιμετώπισή όλων των παραγόντων του εκπαιδευτικού συστήματος, από τις υπερκείμενες αρχές κάθε σταδίου και διοικητικής κατηγορίας, είναι αποκλειστικό θέμα αντίδρασης, τόσο προσωπικής, όσο και συλλογικής.

Όπως, έλεγαν και οι σοφοί αρχαίοι πρόγονοί μας «Συν Αθηνά και χείρα κίνει…»…

------------------

Υ.Γ.: Διορισμοί και μάλιστα σε ικανό αριθμό, θα υπάρξουν μόνο για την κατηγορία των Νηπιαγωγών. Κι αυτό γιατί η θεσμοθέτηση δίχρονης υποχρεωτικής νηπιακής εκπαίδευσης (από 4 χρονών) έχει πολλαπλασιάσει τις ανάγκες για εκπαιδευτικούς αυτής της κατηγορίας.

Εκπαιδ-άρχης

Vukentra.gr

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "