ΕΠΑΣ: Επιστροφή από την κλειδαρότρυπα, ενώ το υπουργείου Παιδείας αδυνατεί να λειτουργήσει τον θεσμό της Μαθητείας

Κατηγορία: Εκπαιδευτικά Κατάρτιση


Άργησε η ΓΣΕΕ, αλλά τελικά κατανόησε ότι χωρίς πραγματική επαγγελματική εκπαίδευση, τόσο η χώρα, όσο και η εργατική τάξη δεν μπορούν να πάνε μπροστά. Αφορμή οι εναπομείνουσες ΕΠΑΣ, που μπορεί να καταργήθηκαν από την Β/θμια του Υπουργείου Παιδείας, παραμένουν, όμως, δια των συνεχών παρατάσεων λειτουργίας στο εκπαιδευτικό δίκτυο του ΟΑΕΔ και ορισμένων οργανισμών του δημοσίου τομέα, όπως είναι η «ΔΗΜΗΤΡΑ» του υπουργείου Αγροτικής Πολιτικής.

Για πρώτη φορά από την περίφημη «μεταρρύθμιση» Κοντογιανόπουλου, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, κοινωνικός εταίρος, όπως η ΓΣΕΕ, συνδέει την επαγγελματική εκπαίδευση με την «Εθνική πολιτική απασχόλησης» και ζητά, έστω και αποσπασματικά και σε ότι αφορά μόνο τις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, να δημιουργηθεί ένα δεύτερο υποσύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Όπως είναι γνωστό, το σύστημα «ΕΠΑΣ Μαθητείας» που διαχρονικά και με διάφορες μορφές λειτουργεί ο ΟΑΕΔ, από την ίδρυσή του το 1970, είναι το μόνο ουσιαστικά και το ποιο αξιόπιστο σύστημα παραγωγής καταρτισμένων επαγγελματικών στελεχών, με τους εργοδότες να έχουν μαζί του συνεργασία μαζί του.

Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας που με εισήγηση «πεφωτισμένων» στελεχών του εισήγαγε κι αυτό τον θεσμό της Μαθητείας για τους αποφοίτους, τόσο των ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν, όσο και των ΔΙΕΚ ΚΑΙ ΔΣΕΚ που λειτουργεί (ευρωπαϊκά κονδύλια γαρ), αδυνατεί να τον υλοποιήσει, αφού τόσο το ίδιο, όσο και το ΙΝΕΔΙΒΙΜ στο οποίο έχει παραχωρηθεί η σχετική αρμοδιότητα δεν έχει ούτε τον μηχανισμό, ούτε την τεχνογνωσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Vukentra.gr, το υπουργείο Παιδείας, απεύθυνε προς τον ΟΑΕΔ αίτημα προκειμένου αυτός να αναλάβει όλα τα διαδικαστικά της Μαθητείας, όπως εύρεση εργοδοτών και τοποθέτηση μαθητών σε θέσεις απασχόλησης, έλεγχο εργοδοτών και μαθητευόμενων, κλπ, ο τελευταίος όμως αρνήθηκε την συνεργασία δηλώνοντας αδυναμία λόγω έλλειψης ικανού αριθμού στελεχών και εκπαιδευτικών που θα μπορούσαν να αναλάβουν αυτό το έργο.

Μετά από αυτό το υπουργείο Παιδείας, προσανατολίζεται προς το παρόν να δημιουργήσει από μηδενική βάση δικό του μηχανισμό λειτουργία του θεσμού της Μαθητείας, αν και μία πρόταση που έχει βρει μέχρι στιγμής μεγάλη αποδοχή είναι η έκδοση «επιταγών Μαθητείας» στους δικαιούχους, κατά τα πρότυπα αυτών που μέχρι σήμερα εκδίδονταν για τα ΚΕΚ, αν και το υπουργείο Εργασίας θεωρεί ότι σαν σύστημα έχει αποδειχθεί αναξιόπιστο και σχεδιάζει την κατάργησή του.

Το θέμα κρίνεται ιδιαίτερα σοβαρό, από την σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αφού πέραν των άλλων αφορά συμβατικές υποχρεώσεις της χώρας προς την ΕΕ και σημαντικά δωρεάν κονδύλια, αρκετών εκατομμυρίων ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ και τα ευρωπαϊκά Κοινωνικά Ταμεία.

Το τι θα γίνει, τόσο για τις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, όσο και για τον θεσμό της Μαθητείας, θα φανεί το επόμενο διάστημα και έως τον Απρίλιο του 2016 που όλα τα θέματα της εκπαίδευσης θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση. Το θετικό είναι ότι για πρώτη φορά τα τελευταία 25 τουλάχιστον χρόνια η Επαγγελματική Εκπαίδευση, έστω και με αυτόν τον ιδιότυπο τρόπο «πέφτει» στο τραπέζι των έχοντας την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού της.

Διαβάστε στην συνέχεια την επιστολή της ΓΣΕΕ, όπως αυτή δόθηκε στην δημοσιότητα με σχετικό δελτίο τύπου της Ομοσπονδία;

ΓΣΕΕ: Αποκατάσταση του ρόλου και της λειτουργίας των επαγγελματικών σχολών στη ΔΕ τυπική εκπαίδευση

ΓΣΕΕ

Επιστολή στον Υπουργό Παιδείας η οποία κοινοποιήθηκε στον Πρωθυπουργό στους αρχηγούς των κομμάτων και στους κοινωνικούς φορείς απέστειλε η ΓΣΕΕ με την οποία ζητά την άμεση αποκατάσταση του ρόλου και της λειτουργίας των επαγγελματικών σχολών (ΕΠΑ.Σ.) και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Η Συνομοσπονδία τονίζει την αναγκαιότητα διεξαγωγής κοινωνικού διαλόγου με στόχο την ανάπτυξη ενός οργανωμένου συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, άμεσα συνδεδεμένου με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Σας επισυνάπτουμε τη σχετική επιστολή

Προς

Τον Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων

κ. Ν. Φίλη

Κοινοποίηση:

  • Πρωθυπουργό της Ελλάδας, κ. Α. Τσίπρα
  • Πρόεδρο της ΚΟ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Β. Μεϊμαράκη
  • Πρόεδρο της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ), κα. Φ. Γεννηματά
  • τον Πρόεδρο της ΚΟ του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, κ. Δ. Κουτσούμπα
  • Πρόεδρο της ΚΟ του Ποταμιού, κ. Σ. Θεοδωράκη
  • Πρόεδρο της ΚΟ των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, κ. Π. Καμμένο
  • Πρόεδρο της ΚΟ της Ένωσης Κεντρώων, κ. Β. Λεβέντη
  • Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, Πρόεδρο κ. Θ. Φέσσα
  • Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος,
  • Πρόεδρο κ. Γ. Καββαθά
  • Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, Πρόεδρο κ. Β. Κορκίδη
  • Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Πρόεδρο κ. Α. Ανδρεάδη
  • Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ

Θέμα: Αποκατάσταση του ρόλου και της λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών στη Δευτεροβάθμια Τυπική Εκπαίδευση.

Κύριε Υπουργέ,

Λαμβάνοντας υπόψη την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας που αφορά, ανάμεσα σε άλλα, και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η ΓΣΕΕ επανέρχεται και ζητά την αποκατάσταση του ρόλου και της λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., ως βασικό υποσύστημα στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση.

Το συγκεκριμένο αυτό αίτημα της Συνομοσπονδίας εντάσσεται στο μείζον ζήτημα της - χωρίς άλλη πλέον καθυστέρηση – διεξαγωγής επίσημου κοινωνικού διαλόγου για την ανάπτυξη ενός οργανωμένου συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ποσοτικά και ποιοτικά αναβαθμισμένου και σε συνάρτηση με την ανάπτυξη μηχανισμών διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας σε ειδικότητες και δεξιότητες.

Στην κατεύθυνση αυτή, θεωρούμε κρίσιμη τη δέσμευση της Κυβέρνησής σας ότι η όποια μεταρρύθμιση που σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με την εθνική πολιτική απασχόλησης, οφείλει να στηρίζεται στην αξιολόγηση των επιπτώσεων των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί βασιζόμενοι και σε δεσμευτικούς ποιοτικούς δείκτες, οι οποίοι για τη ΓΣΕΕ συμπυκνώνονται στο τρίπτυχο: θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης - όροι εργασίας/επαγγελματικές ειδικότητες - αποδοχές εργαζομένων.

Περαιτέρω, έχουμε τη βεβαιότητα ότι γνωρίζετε τον κρίσιμο παιδαγωγικό και κοινωνικό ρόλο της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης, των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) και ιδιαίτερα των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., οι οποίες συμβάλλουν αποδεδειγμένα με το έργο τους στην ταυτόχρονη καταπολέμηση του εκπαιδευτικού, επαγγελματικού και κοινωνικού αποκλεισμού. Αποτελεί κοινή διαπίστωση των συμπερασμάτων των ερευνών που διαχρονικά σχεδιάζει και υλοποιεί το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ ότι οι μαθητές που φοιτούν στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και τις ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στην μεγάλη πλειοψηφία τους ανήκουν σε οικογένειες που είναι ενταγμένες στην βάση της οικονομικής και κοινωνικής ιεραρχίας και κατά συνέπεια είναι αυτές που βιώνουν τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την κρισιμότητα των παρεμβάσεων στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση η οποία χρήζει ανασχεδιασμού στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ενίσχυσης και αναβάθμισής της.

Το αίτημα αναβάθμισης των ΕΠΑ.Σ αποτελεί κοινή βάση των απόψεων, όχι μόνο της ΓΣΕΕ, αλλά και σύσσωμων των εθνικών εργοδοτικών οργανώσεων, με τις οποίες από κοινού το 2012 είχαμε καταδικάσει την απένταξη από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και τελικά τη σκοπούμενη υποβάθμιση αυτής της πλέον ευαίσθητης βαθμίδας εκπαίδευσης από τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του ΟΑΕΔ, αλλά και το σύνολο των ΕΠΑ.Σ. που εποπτεύονται από άλλα Υπουργεία.

Έχουμε την προσδοκία ότι η δική σας Κυβέρνηση δεν θα υποπέσει στα εγνωσμένης πλέον αποτυχίας μέτρα των προηγούμενων Κυβερνήσεων, αλλά και συμπεριφορές απαξίωσης του κοινωνικού διαλόγου για το θεσμό της Μαθητείας, του οποίου η επί δεκαετίες επιτυχής και αποτελεσματική λειτουργία του, ειδικά στην περίπτωση που νομιμοποιείται κοινωνικά από την αλληλεγγύη και μέριμνα του κόσμου της εργασίας μέσω της αποκλειστικής χρηματοδότησης των σχετικών πόρων, οφείλει να λαμβάνεται υπόψη στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, ως θεμελιώδους μηχανισμού προόδου, κοινωνικής ευημερίας και κοινωνικής συνοχής.

Η ΓΣΕΕ θεωρούσε και θεωρεί ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να είναι ο θεματοφύλακας των αρχών του εκπαιδευτικού συστήματος και των μηχανισμών του που συμβάλλουν στην εξάλειψη του αποκλεισμού από την εκπαίδευση και την κοινωνία. Στο έργο του, όμως, αυτό οφείλει να λαμβάνει υπόψη σε όλα τα στάδια σχεδιασμού και ανάπτυξης συστημάτων εκπαίδευσης την εμπειρία και τη γνώση των άμεσα ενδιαφερόμενων μερών, ιδιαίτερα όταν στηρίζουν οικονομικά τους μηχανισμούς αυτούς, όπως συμβαίνει με τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Ως εκ τούτου, επανερχόμαστε στην ανάγκη άμεσης επαναοριοθέτησης της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης με την ένταξη σε αυτήν των ΕΠΑ.Σ. και κυρίως στην ανάγκη άμεσης διεξαγωγής επίσημου κοινωνικού διαλόγου για την ποσοτική και ποιοτική αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Με τιμή

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Γιάννης Παναγόπουλος Νικόλαος Κιουτσούκης

Εκπαιδ-άρχης

Vukentra.gr

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "