Πόρισμα – κόλαφος για το Κέντρο Υποδοχής Αστέγων και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ) από το Ελεγκτικό Συνέδριο

Κατηγορία: Δημοτικά Περιφέρεια Αττικής


Παραβάσεις των κανόνων διαχείρισης του προγράμματος «Αντιμετωπίζοντας τη φτώχεια και την κοινωνική περιθωριοποίηση», που υλοποίησε το Κέντρο Υποδοχής Αστέγων και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ) με χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, διαπιστώνει η επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο Αθηναίων και ζητά με επιστολή στο ΚΥΑΔΑ να επιστρέψει η πρόεδρός του, Ελένη Κατσούλη, 216.560 ευρώ.

Η εξέλιξη επιβεβαιώνει το αναλυτικό δημοσίευμα της «Εφημερίδα των Συντακτών» («Το κατεπείγον της σίτισης απόρων “έφαγε” τη διαφάνεια», 1/10/2015), το οποίο είχε επιχειρήσει να διαψεύσει η κ. Κατσούλη με επιστολή («Εμείς νιώθουμε υπερήφανοι», 10/11/2015).

Το ποσό που ζητείται να επιστραφεί στα ταμεία του ΚΥΑΔΑ πληρώθηκε στην εταιρεία Edenred Greece με ένταλμα που εκδόθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 2014 και εντέλει με «εντέλλεσθε» της προέδρου προς τον ταμία του ΚΥΑΔΑ δύο μέρες μετά. Πρόκειται για την ενδιάμεση εταιρεία που μεσολαβούσε μεταξύ του ΚΥΑΔΑ και των σουπερμάρκετ για να μεταφέρει χωρίς αμοιβή χρήματα στα σουπερμάρκετ μέσω ειδικού τραπεζικού λογαριασμού και να προσκομίζει στον ΚΥΑΔΑ τα αποκόμματα των εξαργυρωμένων κουπονιών.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο κατέληξε ότι η πληρωμή έγινε χωρίς να προηγηθεί η αναγκαία εκκαθάριση, κάτι άλλωστε που παραδέχεται το ΚΥΑΔΑ. «…Ηταν αδύνατο να προβαίνουμε σε εκκαθάριση κουπονιών μετά το πέρας κάθε διανομής λόγω ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος», αναφέρει σε επιστολή στην επίτροπο.


Οι διαπιστώσεις

Το πόρισμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου διαπιστώνει: «Οι αναλυτικές καταστάσεις που παρέδωσε η Edenred στο ΚΥΑΔΑ […] είναι σε ηλεκτρονική μορφή και δεν είναι υπογεγραμμένες από τους υπευθύνους των εμπορικών επιχειρήσεων (supermarkets) καθώς και από την Edenred. Ετσι, δεν προκύπτει με βεβαιότητα η κατανάλωση των προϊόντων με τα συγκεκριμένα κουπόνια, και ως εκ τούτου υπάρχει ασάφεια ως προς την οφειλή».

Βρίσκει επίσης πως υπήρχαν σουπερμάρκετ εκτός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, κάτι που αποτελούσε όρο της σύμβασης.

Ακόμη πιο σημαντικό, σε δειγματοληπτικό έλεγχο 278 δικαιολογητικών, βρέθηκε πως η πλειονότητα των δικαιούχων δεν είχε κάνει αίτηση ή υπεύθυνη δήλωση για συμμετοχή στο πρόγραμμα δεν είχε επικαιροποιημένη φορολογική δήλωση ούτε επικαιροποιημένα δικαιολογητικά και πως συνολικά το 92,8% των δειγμάτων ήταν μη σύμφωνα με τον κανονισμό.

« […] Προκύπτει ότι όλο το πρόγραμμα χρήζει περαιτέρω διερεύνησης […]. Η επίμαχη δαπάνη παρίσταται μη κανονική, αφού δεν έγινε εκκαθάριση της δαπάνης, δεν ελέγχθηκε η νομιμότητα της δαπάνης και δεν επισυνάπτονται τα νόμιμα δικαιολογητικά από τα οποία να προκύπτει σαφώς το ποσό της εντελλόμενης δαπάνης. Επειδή η Πρόεδρος του ΔΣ του ΚΥΑΔΑ Κατσούλη Ελένη έδωσε εντολή στον Ταμία για την εξόφληση του με αριθ. 281/2014 χρηματικού εντάλματος, […] προέκυψε το ως άνω έλλειμμα, για την αναπλήρωση του οποίου ευθύνεται ως υπόλογος», καταλήγει η Επίτροπος.

Το πόρισμα αφορά το διαχειριστικό έτος 2014. Η επίτροπος σημειώνει ότι έχουν εκδοθεί άλλα εννέα εντάλματα με παρόμοιο τρόπο, που αφορούν τις χρήσεις 2015 και 2016, οι οποίες ασφαλώς θα ελεγχθούν στο μέλλον.

Η εξέλιξη εγείρει σοβαρά ερωτήματα προς τη διοίκηση του Γιώργου Καμίνη, ο οποίος διαβεβαίωνε ότι δεν υπήρχε πρόβλημα. Κύκλοι της δημοτικής αρχής ενημέρωναν το δημοτικό συμβούλιο για «άτυπη συνάντηση του προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τον δήμαρχο και τη διευθύντρια του γραφείου του, παρουσία της επιτρόπου».

Μετά το δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», ο κ. Καμίνης είχε αναλάβει την πολιτική ευθύνη μιλώντας στο Δημοτικό Συμβούλιο: «Το έργο πρέπει να γίνει. Και θα το κάνουμε και με εντέλλεσθε. Και ας έρθει μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο να μας τα ζητάει. Αναλαμβάνουμε ρίσκο που το κάνουμε αυτό», έλεγε.

Το κατεπείγον της σίτισης απόρων «έφαγε» τη διαφάνεια

Η διάρκεια του προγράμματος ορίζεται σε 14 μήνες, αρχής γενομένης από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι τις 26 Απριλίου 2015, με δυνατότητα παράτασης μέχρι τις 30 Απριλίου 2016.

Περίεργα πράγματα φαίνεται να συμβαίνουν με το πρόγραμμα «Αντιμετωπίζοντας τη φτώχεια και την κοινωνική περιθωριοποίηση» που υλοποιεί το Κέντρο Υποδοχής Αστέγων και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ), με χρηματοδότηση από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ).

Οχι μόνο η υλοποίηση του έργου απέχει από τους όρους που περιγράφονται στη σύμβαση του ΚΥΑΔΑ με τον ΕΟΧ, αλλά και το πρόγραμμα δείχνει να μην ακολουθεί βασικούς κανόνες διαχείρισης δημόσιου χρήματος, όπως προκύπτει από την επιμονή της προέδρου του ΚΥΑΔΑ σε αποφάσεις που έχουν κριθεί μη σύννομες από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και αφορούν τη διαχείριση ποσών που αγγίζουν το 1.855.000 ευρώ.


Βάσιμες υποψίες

Οι εντολές της προέδρου του ΚΥΑΔΑ, να προχωρήσει η εκταμίευση ποσών χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις, έχουν την πλήρη κάλυψη της δημοτικής αρχής και δημιουργούν βάσιμες υποψίες πως -αν μη τι άλλο- στη διοίκηση του μεγαλύτερου δήμου της χώρας τείνει να παγιωθεί μια νοοτροπία περιφρόνησης του νόμου με επίκληση στην επείγουσα ανάγκη να βοηθηθούν οι πιο ευάλωτοι άνθρωποι της πόλης.

Ωστόσο, στην πράξη η πορεία του προγράμματος, όχι μόνο δεν δείχνει καμιά βιασύνη υπέρ των ευάλωτων, αλλά αντιθέτως παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις, ενώ οι εξηγήσεις που κλήθηκε να δώσει στο δημοτικό συμβούλιο η δημοτική αρχή, τις οποίες επαναλαμβάνουν σήμερα στην «Εφ.Συν.» πηγές του δήμου, δεν φαίνονται πειστικές.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε το ΚΥΑΔΑ με τον ΕΟΧ στις 26 Φεβρουαρίου 2014, το πρόγραμμα προβλέπει «σε μηνιαία βάση την έκδοση προπληρωμένου κουπονιού σε σουπερμάρκετ, ώστε να “αγοράζουν” οι ίδιοι οι δικαιούχοι [οικογένειες και άτομα που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας] τα αγαθά που χρειάζονται περισσότερο».

Η επιλογή να δίνονται κουπόνια, αντί για το συνηθισμένο πακέτο προϊόντων -μεταξύ άλλων-«μεγιστοποιεί την αίσθηση αξιοπρέπειας των δικαιούχων [και] βελτιστοποιεί το όφελος που δέχονται, καθώς μπορούν να προσαρμόζουν τη βοήθεια που δέχονται στις προσωπικές τους ανάγκες».

Προβλέπονται συνολικά 46.368 κουπόνια, που θα μοιράζονται κάθε μήνα σε περισσότερους από 3.500 δικαιούχους και χρηματοδοτούνται συνολικά με 1.854.720 ευρώ (αποτελεί σκέλος του ευρύτερου προγράμματος «Αλληλεγγύη Τώρα» που υλοποιεί και χρηματοδοτεί μέσω του ΕΟΧ το Ιδρυμα Ανοιχτής Κοινωνίας του Τζορτζ Σόρος στην Ελλάδα της κρίσης, δραστηριότητα που έχει κατακριθεί, καθώς οι χρηματιστηριακές δραστηριότητες του μεγιστάνα επενδυτή ανήκουν στο είδος που ευθύνεται κατεξοχήν για τη διεθνή οικονομική κρίση).

Η διάρκεια του προγράμματος ορίζεται σε 14 μήνες, αρχής γενομένης από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι τις 26 Απριλίου 2015, με δυνατότητα παράτασης μέχρι τις 30 Απριλίου 2016.

Η διανομή των κουπονιών άρχισε τελικά τον Ιανουάριο του 2015, αφού προηγήθηκε η διαδικασία επιλογής των συνεργαζόμενων σουπερμάκετ και καταστημάτων τροφίμων, αλλά -παρά τη σαφή πρόβλεψη για μηνιαία διανομή- δεν συνεχίστηκε κανονικά.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει μόνο τέσσερις διανομές, τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο, τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο, ενώ προγραμματίζεται η πέμπτη τον Νοέμβριο.

Αντί λοιπόν το πρόγραμμα να «μεγιστοποιεί την αίσθηση αξιοπρέπειας των δικαιούχων», στην πράξη μάλλον ενισχύει την ανασφάλειά τους και δημιουργεί μιαν αίσθηση αναξιοπρέπειας, καθώς τους αναγκάζει να περιμένουν για άγνωστο διάστημα τη βοήθεια που τους έχει υποσχεθεί το κράτος.


Τι απαντούν

Στελέχη του Δήμου Αθηναίων απαντούν στην «Εφ.Συν.» ότι η σύμβαση δεν προβλέπει διανομή «ανά μήνα, αλλά 8 φορές μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος στις 30 Απριλίου 2016», ενώ διευκρινίζουν ότι για πρώτη φορά υλοποιείται παρόμοιο πρόγραμμα στην Ελλάδα και αποδίδουν κατά κύριο λόγο τις «όποιες χρονικές αποκλίσεις στα προβλήματα που έχουν προκαλέσει στην αγορά οι έλεγχοι κεφαλαίων».

Ωστόσο, οι έλεγχοι κεφαλαίων επιβλήθηκαν τον Ιούλιο, ενώ το μεγάλο κενό στη διανομή εμφανίστηκε τέσσερις μήνες νωρίτερα, από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Υπάρχουν και άλλα σημεία του προγράμματος που έχουν μείνει στα χαρτιά, με κυριότερο τη λειτουργία ξενώνα για τοξικοεξαρτημένους.

Η σύμβαση προβλέπει να συνάψει το ΚΥΑΔΑ Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης με τον ΟΚΑΝΑ και να δημιουργήσει ομάδα αποτελούμενη από έναν γιατρό και δύο εργαζόμενους δρόμου (έναν κοινωνικό λειτουργό και έναν πρώην εξαρτημένο σε διαδικασία επανένταξης), με σκοπό να ενισχυθεί η λειτουργία νυχτερινού ξενώνα τοξικοεξαρτημένων ατόμων.

Μέχρι σήμερα, και ενώ το έργο ολοκληρώνεται τον Απρίλιο, τέτοιος ξενώνας δεν φαίνεται να έχει δημιουργηθεί, γιατρός δεν έχει προσληφθεί, ενώ οι συμβάσεις των δύο εργαζομένων δρόμου, που -σύμφωνα με πηγές του δήμου- ήδη πραγματοποιούν καθημερινές εξορμήσεις στους δρόμους της Αθήνας, λήγουν τον ερχόμενο Φεβρουάριο.

Αλλού είναι το θέμα

Αλλά το βασικό πρόβλημα δεν εντοπίζεται τόσο στα μέρη του προγράμματος που δεν υλοποίησε το ΚΥΑΔΑ όσο σε εκείνα που υλοποίησε.

Τον Δεκέμβριο του 2014, η σύμβαση του ΚΥΑΔΑ και του ΕΟΧ τροποποιήθηκε, προκειμένου να συμπεριλάβει τη δυνατότητα να οριστεί μια ενδιάμεση εταιρεία που θα μεσολαβεί μεταξύ του ΚΥΑΔΑ και των σουπερμάρκετ, αναλαμβάνοντας χωρίς αμοιβή να μεταφέρει χρήματα στα σουπερμάρκετ μέσω ειδικού τραπεζικού λογαριασμού και να προσκομίζει στο ΚΥΑΔΑ τα αποκόμματα των εξαργυρωμένων κουπονιών.

Τη δραστηριότητα αυτή την ανέλαβε, με πρόταση χορηγίας που έγινε δεκτή, η εταιρεία Edenred Greece (όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της, η «Edenred» είναι ο «παγκόσμιος ηγέτης στις προπληρωμένες εταιρικές υπηρεσίες»), η ίδια δηλαδή εταιρεία που προμηθεύει το ΚΥΑΔΑ με τα τυπωμένα κουπόνια, αναλαμβάνοντας τον διπλό ρόλο του χορηγού και του προμηθευτή.

Η επιλογή μιας ενδιάμεσης εταιρείας που -με βάση με το Σύμφωνο που υπέγραψε με το ΚΥΑΔΑ- παρακολουθεί τη χρήση των κουπονιών, ελέγχει την εγκυρότητά τους, ενημερώνει τακτικά το ΚΥΑΔΑ και συντάσσει αναφορές, εγείρει ερωτήματα.

Το πρόγραμμα προέβλεπε ήδη τρεις θέσεις εργασίας, που επικαλύπτουν τη χορηγική δραστηριότητα της εταιρείας, και μάλιστα με αμοιβές που υπερβαίνουν σημαντικά τις αμοιβές άλλων εργαζομένων με Σύμβαση Μίσθωσης Εργου στο ΚΥΑΔΑ.

Σύμφωνα με πηγές από τον δήμο, «η εταιρεία προσέφερε ένα έτοιμο πληροφοριακό σύστημα που τη συνδέει με όλα τα ενδιαφερόμενα σουπερμάρκετ και επιτρέπει την υποδοχή και καταγραφή των κουπονιών, εξοικονομώντας χρήματα προς όφελος των δικαιούχων, τα οποία θα δαπανούνταν για την αγορά και εγκατάσταση του συστήματος».


Αμηχανία

Ωστόσο, ήταν τέτοια η αμηχανία των μελών του Δ.Σ. του ΚΥΑΔΑ, όταν τους ζητήθηκε να εγκρίνουν τον ορισμό ενδιάμεσης εταιρείας, ώστε ζήτησαν γνωμοδότηση από τη Νομική Υπηρεσία του δήμου, αν είναι σύμφωνος ο ορισμός με τους κανόνες που διέπουν το Δημόσιο Λογιστικό.

«Η διαμόρφωση των συμβατικών όρων οποιασδήποτε συμβάσεως δεν εμπίπτει στις ρυθμίσεις των διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού. [...] Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν τίθεται ζήτημα συμβατότητας με το Δημόσιο Λογιστικό της προτεινόμενης τροποποίησης της χρηματοδοτικής σύμβασης, ενώ δεν αναμένεται να δημιουργηθεί πρόβλημα κατά την εκταμίευση των χρημάτων που αντιστοιχούν στα εκδιδόμενα κουπόνια», απάντησε η Νομική Υπηρεσία.

Δεν μπορούσε να πέσει περισσότερο έξω! Στις 31 Δεκεμβρίου 2014, το ΚΥΑΔΑ εξέδωσε ένταλμα πληρωμής ύψους 216.560 ευρώ προς την Edenred για τα πρώτα κουπόνια που επρόκειτο να δοθούν στους δικαιούχους.

Ο ταμίας του ΚΥΑΔΑ αμφισβήτησε τη νομιμότητα του εντάλματος

Επιπλέον, όπως όλα τα εντάλματα πληρωμής που αφορούν την εκταμίευση δημόσιου χρήματος, το ένταλμα στάλθηκε για έλεγχο στην επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία το επέστρεψε αθεώρητο, διατυπώνοντας ενστάσεις, τόσο για τον ορισμό ενδιάμεσης εταιρείας που υπεισέρχεται σε «αποκλειστική αρμοδιότητα του ΚΥΑΔΑ» όσο και για την ενέργεια («ύπαρξη επαχθούς αιτίας») να εκταμιευτούν τα χρήματα, πριν χρησιμοποιηθούν τα κουπόνια από τους δικαιούχους (σύμφωνα με την ακριβή διατύπωση):

Επειδή από τον έλεγχο των συνημμένων στο ένταλμα δικαιολογητικών δεν προκύπτει η ύπαρξη επαχθούς αιτίας και η πραγματοποίηση συγκεκριμένων δαπανών, ενώ [...] εναπόκειται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του [ΚΥΑΔΑ] να τηρήσει τις δεσμεύσεις και τους όρους της σύμβασης υλοποίησης του έργου στο πλαίσιο της τήρησης των αρχών του ανταγωνισμού και των καλών οικονομικών πρακτικών.

Ανάληψη... ρίσκου

Με τις επόμενες ενέργειές του, το ΚΥΑΔΑ ανέλαβε τον κίνδυνο να κινηθεί εκτός της νόμιμης διαδικασίας.

Αντί να ακολουθήσει τον προβλεπόμενο δρόμο της αντίκρουσης του εντάλματος και της εκ νέου αποστολής του στην επίτροπο, διαδικασία που μπορεί να φτάσει μέχρι τη σύγκληση της ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η πρόεδρος του ΚΥΑΔΑ διέταξε τον ταμία να εκταμιεύσει το ένταλμα, αναλαμβάνοντας στην ουσία την πολιτική ευθύνη για ενέργεια αμφισβητούμενης νομιμότητας.

Είχε προηγηθεί σχετικό αίτημα του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη προς την πρόεδρο και νέα γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του δήμου.

Αυτή τη φορά, η Νομική Υπηρεσία αναγνώριζε ότι «δεν θα έπρεπε να είχε ενταχθεί το ποσόν αυτό στον προϋπολογισμό του ΚΥΑΔΑ εξ υπαρχής», πρότεινε να ανακληθεί η διοικητική πράξη με αναμόρφωση του προϋπολογισμού του 2014 αναδρομικά «με την πρώτη ευκαιρία εντός του έτους 2015» και έκρινε επιβεβλημένη την άμεση εκταμίευση του ποσού, χωρίς ένταλμα.

Αν και παρουσιάστηκε η ευκαιρία της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, αυτή δεν αφορούσε τη χρηματοδότηση του ΕΟΧ, η οποία παρέμεινε στον προϋπολογισμό του ιδρύματος.

Δεν θα μπορούσε άλλωστε να γίνει διαφορετικά, καθώς στον ιδρυτικό νόμο του ΚΥΑΔΑ αναφέρονται -μεταξύ των άλλων πόρων του ιδρύματος- οι «κάθε είδους εισφορές, επιχορηγήσεις, δωρεές [...]», που προφανώς εντάσσονται στον προϋπολογισμό του και ακολουθούν τις διαδικασίες του Δημόσιου Λογιστικού.

Παρ’ όλα αυτά, χωρίς να ενημερωθεί εγγράφως -ως όφειλε- η επίτροπος, συνεχίστηκαν οι εντολές εκταμίευσης των αθεώρητων ενταλμάτων εκ μέρους της προέδρου του ΚΥΑΔΑ προς τον ταμία και τον διευθυντή του. Η πιο πρόσφατη εντολή της προέδρου δόθηκε στις 13 Οκτωβρίου προς τον εκκαθαριστή των δαπανών του κέντρου, ο οποίος αμφισβήτησε «τη νομιμότητα της δαπάνης που αφορά το τιμολόγιο [...] μηδενικής αξίας, με το οποίο το ΚΥΑΔΑ καλείται να πληρώσει 230.160 ευρώ, διότι από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το ανωτέρω τιμολόγιο δεν προκύπτει ότι έχουν πραγματοποιηθεί οι συγκεκριμένες δαπάνες».


«Οι χορηγίες δεν εμπίπτουν στις προμήθειες»!

«Ο ισχυρισμός ότι έχουν κριθεί μη νόμιμα τα εντάλματα είναι τελείως ανυπόστατος», υποστηρίζουν στην «Εφ.Συν.» στελέχη του δήμου.

Ακόμα και σήμερα, λοιπόν, πηγές του δήμου εξακολουθούν να ερμηνεύουν κατά το δοκούν τις αποφάσεις της επιτρόπου, επικαλούμενες το Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς ωστόσο να έχουν ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία προσφυγής στην Ολομέλειά του

Το ζήτημα συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο στις 5 Φεβρουαρίου 2015, με πρωτοβουλία της παράταξης Ανοιχτή Πόλη.

Ο γενικός γραμματέας του δήμου ισχυρίστηκε ότι «η διαχείριση των κουπονιών δεν αποτελεί διαδικασία που εμπίπτει στην έννοια των διατάξεων του Δημοσίου περί προμηθειών» και επικαλέστηκε τη «σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία υπάρχει εγγράφως και μπορεί να σας δοθεί από το ΚΥΑΔΑ, ότι η Επίτροπος δεν αρνήθηκε να υπογράψει, απλώς διαπίστωσε ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης η υπογραφή της σ’ αυτή τη διαδικασία που είναι απολύτως νόμιμη και δεν δημιουργεί κανένα οικονομικό βάρος στον δήμο, ακριβώς γιατί πρόκειται για χορηγία».

Εκτός του ότι ο ισχυρισμός φαίνεται να διαστρέφει την απόφαση της επιτρόπου, όπως παρατέθηκε αυτή νωρίτερα, η μόνη έγγραφη αναφορά στο Ελεγκτικό Συνέδριο περιλαμβάνεται σε ενημερωτικό σημείωμα που μοίρασαν στο δημοτικό συμβούλιο κύκλοι της δημοτικής αρχής.

Σ’ αυτό περιλαμβανόταν η αποκάλυψη άλλης μιας περίεργης ενέργειας: το θέμα συζητήθηκε -ισχυρίστηκαν- «σε άτυπη συνάντηση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τον Δήμαρχο και τη Διευθύντρια του γραφείου του, παρουσία της Επιτρόπου».

Τέτοια όμως συνάντηση εγείρει επιπλέον ερωτήματα και εκθέτει το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο δεν έχει γνωμοδοτικό ρόλο ούτε μπορεί να ερμηνεύει προφορικά αποφάσεις των επιτρόπων του.

Ωστόσο, ακόμα και σήμερα, πηγές του δήμου εξακολουθούν να ερμηνεύουν κατά το δοκούν τις αποφάσεις της επιτρόπου, επικαλούμενες το Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς ωστόσο να έχουν ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία προσφυγής στην Ολομέλειά του.

«Η χρηματοδότηση γίνεται σε ποσοστό 100% από τους εταίρους, δεν επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων και οι διαδικασίες δεν εμπίπτουν στο Δημόσιο Λογιστικό. Ο ισχυρισμός ότι έχουν κριθεί μη νόμιμα τα εντάλματα είναι τελείως ανυπόστατος. Σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, η πληρωμή κουπονιών δεν χρειάζεται να περάσει από τη διαδικασία ενταλματοποίησης. Αυτό αντανακλάται και στην απάντηση που έδωσε η επίτροπος, όταν το πρώτο ένταλμα για τα κουπόνια πήγε προς θεώρηση. Δεν υπάρχει κανένα έγγραφο -εσωτερικό ή μη- που να επισημαίνει κάποια διάταξη που να παραβιάζεται με τη διαδικασία αυτή», απαντούν στην «Εφ.Συν.» στελέχη του δήμου.

Είναι προφανές πως, όταν εμφανίζονται τόσο διαφορετικές ερμηνείες μιας πραγματικότητας που αφορά τη διαχείριση σχεδόν 2 εκατομμυρίων ευρώ, τότε τον τελικό λόγο δεν μπορεί να τον έχουν... άτυπες συναντήσεις, αλλά τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, με τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος.

«Εμείς νιώθουμε υπερήφανοι»

Είναι φανερό πως στην παρούσα φάση ο δήμαρχος και το ΚΥΑΔΑ είχαν το περιθώριο να ακολουθήσουν τη νόμιμη διαδικασία σε όλες τις φάσεις του προγράμματος ή να κινηθούν με σκοπό να αλλάξει ο νόμος όμως προτίμησαν να τον παρακάμψουν

Με αφορμή το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» για το πρόγραμμα καταπολέμησης της φτώχειας σε συνεργασία με τις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) που υλοποιεί το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ), λάβαμε από την πρόεδρό του, κυρία Ελένη Κατσούλη, την ακόλουθη επιστολή:

Το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» στις 31/10/2015

Πρωτοφανής διαστρέβλωση της πραγματικότητας και σωρεία λαθών και παρανοήσεων χαρακτηρίζουν το δημοσίευμα της εφημερίδας σας σχετικά με το 100% χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα «Καταπολέμηση της Φτώχειας και της Κοινωνικής Περιθωριοποίησης», που υλοποιεί το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ).

Η προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων και σκόπιμης υποτίμησης ενός προγράμματος που υλοποιείται με απόλυτη διαφάνεια είναι αδιανόητη, δεδομένου ότι σε μία τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία, ανακουφίζει περισσότερους από 3.500 δικαιούχους, μέσω διανομής κουπονιών για αγορές των προϊόντων που εκείνοι χρειάζονται. Χωρίς δηλαδή να τους δίνεται η γνωστή σακούλα με τα ίδια συνήθως προϊόντα.

Κατ’ αρχάς, θέλουμε να πιστεύουμε ότι οφείλεται σε άγνοια ως προς τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος, το οποίο προφανώς και δεν χρηματοδοτείται «...από το Ιδρυμα Ανοιχτής Κοινωνίας του Σόρος», αλλά από τη Νορβηγική Κυβέρνηση και τις άλλες χώρες του ΕΟΧ (Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος).

Επίσης, λανθασμένα το άρθρο ισχυρίζεται ότι «έχει μείνει στα χαρτιά η λειτουργία ξενώνα για τοξικοεξαρτημένους», καθώς καμία τέτοια συμβατική υποχρέωση του ΚΥΑΔΑ δεν υπήρχε ως προς τον χρηματοδοτικό μηχανισμό του ΕΟΧ.

Αυτό όμως που κυρίως προκαλεί αλγεινή εντύπωση είναι η προσπάθεια σπίλωσης του Δήμου Αθηναίων, περί δήθεν «νοοτροπίας περιφρόνησης του νόμου», καθώς και η βαθύτατη προσβολή της χορηγού εταιρίας Edenred, που προσφέρει τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες της χωρίς κανένα οικονομικό ή διοικητικό κόστος για το ΚΥΑΔΑ.

Η εταιρία έχει αναλάβει ένα έργο που δεν θα ήταν δυνατό να υλοποιήσει η ομάδα εργασίας του προγράμματος, καθώς διαθέτει ένα έτοιμο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο επιτρέπει την παραγωγή και διαχείριση των ονομαστικών κουπονιών, ενώ στέλνει μηνιαίες αναφορές όπου φαίνονται με κάθε λεπτομέρεια πόσα κουπόνια έχουν διανεμηθεί, έχουν εξαργυρωθεί και κυκλοφορούν ακόμη στην αγορά, διασφαλίζοντας έτσι πλήρως τη διαφάνεια και τη δυνατότητα παρακολούθησης και του τελευταίου ευρώ.

Στο τέλος, δε, κάθε εργάσιμης εβδομάδας αποστέλλεται στο ΚΥΑΔΑ από την εταιρία ενημέρωση κίνησης του τραπεζικού λογαριασμού, που εκδίδει η τράπεζα.

Οι δε υπόνοιες ότι το πρόγραμμα «δείχνει να μην ακολουθεί βασικούς κανόνες διαχείρισης δημόσιου χρήματος» είναι ανυπόστατες και καταρρίπτονται από μόνες τους όχι μόνο από τα σαφή πορίσματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου περί αναρμοδιότητάς του, που άλλωστε το ίδιο το άρθρο επικαλείται, αλλά και γιατί το πρόγραμμα ελέγχεται τακτά και εξονυχιστικά από τον οικονομικό του διαχειριστή (Price Waterhouse Coopers Ltd και First Elements Κύπρου).

Καμία «ερμηνεία κατά το δοκούν» δεν γίνεται από πλευράς Δήμου, όπως μονότονα επαναλαμβάνεται, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ενταλματοποίησης των κουπονιών.

Οι ίδιες αιτιάσεις έχουν έρθει και στο Δημοτικό Συμβούλιο από πλευράς της αξιωματικής αντιπολίτευσης και έχουν απαντηθεί γραπτώς. Το δημοσίευμά σας επανέρχεται στα ίδια ακριβώς θέματα αυτολεξεί.

Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, ότι η χρηστή διαχείριση του προγράμματος και ειδικότερα των χρημάτων των χωρών του ΕΟΧ δεν επιτρέπει καμία υπόνοια περί επιβάρυνσης του Δημοσίου και καμία καταγγελία χωρίς αποδεικτικά στοιχεία.

Τέλος, θα θέλαμε να καλέσουμε όποιον έχει αμφιβολίες για την αξιοπιστία και τη συμβολή του προγράμματος, να παρευρεθεί στους χώρους του ΚΥΑΔΑ σε μία από τις επόμενες διανομές κουπονιών για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι αν, τελικά, η προσπάθεια μας αυτή «ενισχύει την ανασφάλεια και δημιουργεί αίσθηση αναξιοπρέπειας» στους χιλιάδες δικαιούχους, όπως το άρθρο ευθαρσώς ισχυρίζεται.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς νιώθουμε υπερήφανοι και προφανώς θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε ένα πρόγραμμα επιτυχημένο και καινοτόμο που παρέχει ουσιαστική βοήθεια σε συμπολίτες μας και εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας της χώρας μας με τον ΕΟΧ.

Ο δήμαρχος διαψεύδει την πρόεδρο του ΚΥΑΔΑ και η Απάντηση συντάκτη

Οι αστήρικτες αναφορές της προέδρου του ΚΥΑΔΑ σε «πρωτοφανή διαστρέβλωση» και η δίκη προθέσεων αποτελούν αναμενόμενη τακτική, προκειμένου να θολώσει κανείς τα νερά.

Η κ. Κατσούλη δεν προσκομίζει κανένα καινούργιο επιχείρημα από αυτά που είχαν ήδη αναφερθεί στο δημοσίευμα και είχαν θεωρηθεί ελέγξιμα και μη σοβαρά.

Δυστυχώς όμως για την πρόεδρο του ΚΥΑΔΑ, τη διέψευσε ο ίδιος ο δήμαρχος Αθηναίων Γ. Καμίνης στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, όπου συζητήθηκε το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.».

Ο δήμαρχος παραδέχτηκε ότι το ΚΥΑΔΑ «βαρύνεται με τις διαδικασίες του δημοσίου λογιστικού».

Επισήμανε επίσης ότι αυτές οι διαδικασίες «είναι εγγύηση αναποτελεσματικότητας, αδιαφάνειας, και σε φτάνει στο σημείο να μην μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου», εξ ου και επιχείρησε να τις ερμηνεύσει έτσι, ώστε να υπάρξει «ευλυγισία», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

«Το έργο πρέπει να γίνει. Και θα το κάνουμε και με εντέλλεσθε. Και ας έρθει μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο να μας τα ζητάει. Αναλαμβάνουμε ρίσκο που το κάνουμε αυτό», σημείωσε, επιβεβαιώνοντας πλήρως το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.». Παραδέχτηκε, άλλωστε, πως «αν μας ξαναδώσει βοήθεια ο ΕΟΧ, θα το σκεφτώ πολύ σοβαρά αν θα πάει στο ΚΥΑΔΑ με τις δομές που έχει και τη δυσκαμψία [...], ώστε να υπάρχουν και οι εγγυήσεις διαφάνειας και η αποτελεσματικότητα».

Είναι φανερό πως στην παρούσα φάση ο δήμαρχος και το ΚΥΑΔΑ επιχείρησαν να βάλουν την άμαξα μπροστά από το άλογο.

Είχαν το περιθώριο να ακολουθήσουν τη νόμιμη διαδικασία σε όλες τις φάσεις του προγράμματος ή να κινηθούν με σκοπό να αλλάξει ο νόμος.

Προτίμησαν όμως να τον παρακάμψουν, ερμηνεύοντάς τον με τέτοια «ευλυγισία» -όπως τη χαρακτήρισε ο δήμαρχος- που δημιουργεί ερωτήματα.

Οπως κατέληγε το δημοσίευμα, «όταν εμφανίζονται τόσο διαφορετικές ερμηνείες μιας πραγματικότητας που αφορά τη διαχείριση σχεδόν 2 εκατ. ευρώ, τον τελικό λόγο δεν μπορεί να τον έχουν... άτυπες συναντήσεις, αλλά τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, με τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος».

Κατά τα λοιπά, αναρωτιέται κανείς πού είδε η κ. Κατσούλη τη «βαθύτατη προσβολή της χορηγού εταιρείας Edenred».

Το άρθρο απλώς παραθέτει τα γεγονότα και την αντίδραση της αρμόδιας επιτρόπου, ενώ ορθώς αναφέρει τη συμβατική υποχρέωση του ΚΥΑΔΑ να προσλάβει δύο εργαζομένους δρόμου, που θα συμμετέχουν σε ξενώνα φιλοξενίας εξαρτημένων του ΟΚΑΝΑ, ο οποίος δεν έχει δημιουργηθεί.

Σε ένα σημείο έχει δίκιο η κ. Κατσούλη, που αναφερόταν σε παρένθεση στο άρθρο: Το ΚΥΑΔΑ δεν χρηματοδοτείται από το Ιδρυμα Ανοιχτής Κοινωνίας του Σόρος, αλλά συνεργάζεται μαζί του στο πλαίσιο ευρύτερου προγράμματος του Δήμου Αθηναίων.

Δημήτρης Αγγελίδης

Πηγή: efsyn.gr

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση



«ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ» - 22 ρεμπέτικα πορτρέτα –του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη

Στέγαστρο ΣΜΑ Περιστερίου: Το νέο μεγάλο Περιβαλλοντικό, Πολεοδομικό και Διαχειριστικό «ΣΚΑΝΔΑΛΟ» της Διοίκησης Παχατουρίδη (Βίντεο-Φωτό)

" Η Διοίκηση Ανδρέα Παχατουρίδη «Καταπατά νόμους, μολύνει & αδιαφορεί για υγεία των κατοίκων, μόνο για λίγες χιλιάδες ευρώ». Κατασκευάζει «παράνομο» μεταλλικό Στέγαστρο για να καλύψει τις παράνομες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και μεταφόρτωσης σκουπιδιών στο Αμαξοστάσιο, αυθαίρετα και χωρίς άδεια, ώστε να «καλύψει» το τι δηλητήρια «ταΐζει» κατοίκους και εργαζόμενους … "

Περιστέρι: Μεγάλο Σκάνδαλο αιρετών, με απαλλοτριωμένα οικόπεδα - “Πληρώθηκαν” αλλά συνεχίζουν να τα “έχουν” - Το εμπορικό κέντρο ΜΕΡΑ ΝΥΧΤΑ, το “Πάρκινγκ” του και ο κ. Παχατουρίδης

" Ο Δήμος Περιστερίου, πλήρωσε πολύ ακριβά οικόπεδο διαχρονικού αιρετού της Πόλης, για να κάνει διάνοιξη δρόμου σε κεντρικό σημείο, σύμφωνα με το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο. Παρόλα αυτά, όμως 15 χρόνια μετά αυτό παραμένει στους αρχικούς ιδιοκτήτες του, αυξάνοντας την εμπορική αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Δείτε ποιόν αφορά και πως έχει μεθοδευτεί η όλη κατάσταση… "

Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία: Η ριξηκέλευθη πρόταση του Vukentra.gr για όλα τα θέματα που απασχολούν αλλά και συνθέτουν την Β/θμια Εκπαίδευση

" Για την πραγματική εκπαίδευση, ακόμη δεν έχει διατυπωθεί τίποτα, στον εθνικό διάλογο που κατά πολλούς θεωρείται προσχηματικός, προκειμένου η Κυβέρνηση να περάσει αυτά που θέλει. Το Vukentra.gr, καταθέτει τη δική του, αιρετική κατά μία άποψη αλλά και ιδιαίτερα «επαναστατική» για τα σημερινά δεδομένα. Διαβάστε την και διατυπώστε τις δικές σας προτάσεις…. "

Περιστέρι Αττικής: Διαπλοκή, διαφθορά ή ανικανότητα των υπηρεσιών του ή κάποιος τα «παίρνει»; Ο Δήμαρχος κ. Παχατουρίδης οφείλει να απαντήσει άμεσα…

" «Άγνωστοι» εκμεταλλεύονται τα διαφημιστικά ταμπλό των στάσεων χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο. Ο Δήμαρχος της Πόλης κ. Ανδρέας Παχατουρίδης, οφείλει να ερευνήσει άμεσα το θέμα και να δώσει απαντήσεις … Άλλως θα μείνει η εντύπωση ότι η Διοίκησή του «γνωρίζει» και σιωπά, με ότι κι αν αυτό σημαίνει… είτε ότι κάποιος τα «παίρνει», είτε ότι… "